Khamis, 29 Mac 2012

tanglung...



tanglung??? apa pasal tiba-tiba tayang gambar benda ni? tahun baru cina dah lama dah berlalu. saja aku nak tunjuk sebab nak buang gambar yang dah terlalu banyak dalam 'my document' kat pc di rumah aku ni. dari di'delete' saja baik aku paparkan kat sini, sebab nak paparkan di sabah sana luan jauhnya. sebenarnya gambar ini diambil pada tahun lepas lagi. semasa melalui jalan kampung baru triang tu... aku tengok cantik pulak cahaya yang bergantungan tu. jadi macam biasa aku pun 'snap' lah mana yang sempat.




oleh kerana jalan tu dah jadi jalan sehala, senanglah aku nak ambil gambar. tapi tanglung ni tak dipasang setiap tahun kerana ada beberapa tahun kosong saja tak ada hiasan apa-apa. dengar ceritanya tak bayar bil letrik. aku pun tak tahu betul ke tidak cerita tu. kalau pasal duit, mustahil kaum tionghua atau cina kat triang tu tak mampu nak bayar.




gambar yang ni agak clear sikit. pasal tu aku boleh cam logo public bank kat sebelah kanan tu. selain aku, kedapatan juga orang lain yang siap bergambar kat panorama yang yang setahun sekali saja muncul tu. tak kiralah cina atau melayu, malah ada juga kaum india yang ambil gambar suasana yang berwarna warni untuk kenangan.




lagi satu gambar yang kelam dalam cahaya. aku tak pasti depan bangunan apa, tapi kalau tak silap aku depan pasaraya eng hong. ini baru tanglung. tapi kalau malam tahun baru dia orang, bunyi mercun dan bunga api mengalahkan bunyi di kawasan peperangan saja. nak tidor pun susah.

pernah pada tahun lepas isteri aku ajak keluar ke kawasan kampung baru dan parking dekat dengan sjkc triang 1, fuuuh....dia punya bunyi dan cahaya macam bunyi bom, tak pun mesin-gun. suspen saja aku rasa masa tu, bimbang-bimbang bom betul yang meletup. manalah tau kan, kot-kot ada pulak yang buat perkara yang menyalahi undang-undang di saat nak menyambut tahun baru cina.

ini lah sedikit coretan sekadar bercerita pasal tanglung. banyak lagi gambar lain. tapi terpaksa tunggu giliranlah nampak gayanya. sebab lepas ni aku nak cerita pulak kesah aku- usim: antara kesinambungan ilmu dan tuntutan rm(RM)...
nantikan di saluran blog anda... heheehh....wassalam...daaaa......


Tiada ulasan:

Catat Ulasan