Isnin, 26 Oktober 2009

aku dan blog aku...1

aku telah cuba untuk membuat dan membikin blog ini sejak tahun lepas lagi 2008. ketika itu aku, sabri yang kini gpk 1 sk purun dan fadzeli (panjang) sedang borak-borak dalam makmal komputer sk kerayong telah dikunjungi oleh en. ismail penyelaras pkg triang secara mengejut. kunjungannya sekadar untuk jalan-jalan dan bertanya satu dua perkara tentang pusat sumber dan makmal komputer sekolah.

bila dah beres perkara yang diinginkan, aku pun bertanya: eh! cik mail, macam mana nak buat blog? aku memang dah lama nak bertanya dengannya tapi tak ada masa dan kesempatan yang sesuai. sekaranglah masanya pada pemikiran aku.

beliau pun menerangkanlah caranya sambil menunjukkan langkahnya satu persatu di komputer atas meja fadzeli. aku pun cuba untuk mengingati walau pun antara faham dan tak faham. rupanya fadzeli pun berminat jugak nak tahu tentang proses pembikinan blog! aku ingat aku sorang je.

setelah itu aku pun tak pernah mencuba untuk membina atau mereka blog sendiri kerana tiada masa yang sesuai dan sebenarnya tak berapa reti nak buat. tapi, bila aku berada di sk perantau damai ini, aku ada begitu banyak masa lapang setelah habis kelas mengajar. tak tahu apa nak buat aku pun bukak laptop dan layanlah beberapa blog yang aku tahu dia punya alamat atau aku search di google menggunakan mozilla firefox. kerana bagi aku ia lebih berkesan dari internet explorer.

setelah puas merayau dan merayap, meninjau dan hinggap, aku pun terpikir nak ada blog sendiri seperti orang lain. aku pun cuba mengingat kembali tunjuk ajar yang diberi oleh cik mail dulu. antara ingat dan lupa aku pun mulalah mereka blog aku. entri yag pertama bertajuk " percubaan pertama". oleh kerana tak bertanya pada sesiapa "percubaan pertama" jugalah yang menjadi nama bagi blog aku. mungkin ada yang masih ingat atau perasan.

beberapa hari selepas itu aku cuba nak buka blog aku sendiri, tapi tak jumpa. selongkar sana selongkar sini, masih lagi hilang. aku pelik dan hairan, tak kan nak bukak blog sendiri pun tak boleh. aku pun buat satu lagi guna nama lain pulak. gunakan nama yang telah aku gunakan sejak aku sekolah menengah lagi apabila menulis sajak. nama "b.tan" amat sesuai pada fikiran aku. jadilah ia blog yang kedua. setelah itu aku pun buka untuk catatan baru, tetapi hairan sebab dikatakan aku ada 2 blog: satu 'percubaan pertama' dan satu lagi 'b.tan'. aku tak tahu macam mana boleh jadi macam tu sebab aku memang tak reti lagi.

aku pun terfikir apa salahnya ada 2 blog, langsung aku bercadang blog 'percubaan pertama' khas untuk sajak atau puisi sahaja dan 'b.tan' pula untuk entri yang lebih serius atau catatan yang lebih berbentuk akademik atau ilmiah sifatnya. aku cubalah memuatkan bahan-bahannya tetapi nampak gaya 'percubaan pertama' lebih banyak dari 'b.tan'. tak kisahlah asal kedua-duanya ada bahan dan catatan. pernah jugak aku terfikir nak gabungkan saja, senang nak diuruskan tapi aku tak mahu pulak ia bercampur dengan sajak-sajak aku yang kabur maksud dan temanya itu. bukanlah bermaksud aku tamak atau nak menunjuk-nunjuk, siapalah aku dalam bidang ict ini. nak ber'e-mail' pun sampai sekarang aku tak reti. pernah belajar buat e-mail tapi tak menjadi. alamat e-mail tu pun tak pernah aku guna, sebab nak hantar e-mail pada sabri pun tak pernah jadi ada saja 'error'nya, itulah inilah. akhirnya e-mail tinggal e-mail saja.

bersambung pulak...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan