Selasa, 5 Januari 2010

ahamdulillah....

assalamualaikum...,

jika beberapa hari dan minggu yang lalu, bila orang-orang yang mengenali aku bertanya: dah dapat surat? jawapan yang pasti ialah: belum!
aku pun tak tahu siapa yang memulakan cerita dan berita ini. orang-orang di ppd bera kah atau juga orang-orang di ppd bera? (double bera).

seingat aku, pada 28.12.2009 bersamaan hari isnin, ketika aku sedang memandu dengan kelajuan 120 km/j menuju ke perantau damai selepas melepasi simpang ke melati untuk menghadiri mesyuarat guru kali pertama bagi persediaan tahun 2010, aku telah dihubungi oleh sabri(member 'ngeteh' aku), gpk 1 sk purun. antara ayat pertanyaannya ialah dah dapat surat tukar ke. aku tanya semula: tukar kemana? kemayan, jawabnya. aku tanya lagi, takde surat pun. tak lama lagilah tu, katanya.

sejak dari itu setiap kali berjumpa dengan cikgu-cikgu dan orang yang biasa dengan aku, sibuk mereka bertanya: dah dapat surat? aku pun hairan. aku sendiri tak tahu betul ke tidak aku akan dapat bertukar ke sk kemayan, tapi seolah-olah telah heboh satu bera yang aku kononnya dapat tukar ke sana. malah ketika aku berurusan di ppd bera untuk menukarkan anak aku ke sk seri buntar pun, sempat jugak cc nya bersembang dengan aku dan katanya: kemayan!

dan hari ini 2 januari 2010, ketika masuk pejabat pada pukul 7.57 pagi dan bertembung dengan razak, ia berkata: confirmlah ustaz dapat tukar sebab boss pun dah tahu. aku hanya berkata: ye ke? setelah masuk bilik aku dan mengambil name-tag, aku duduk di kerusi lan untuk melihat surat yang baru sampai.(7.30 pagi posmen dah hantar surat kat sekolah aku!) sambil membuka fail dan membelek beberapa surat, cikgu rosnah (gpk hem) masuk dan berkata: tahniah ustaz, dapat sk kemayan. katanya sambil tersenyum. terima kasih, tapi mana suratnya. kata aku. ia pun mengambil sepucuk surat yang telah dikoyak tepinya dan mengeluarkan isinya lalu menghulurkan kepada aku. memang sah ia surat pertukaran aku dari sk perantau damai ke sk kemayan.

orang pertama yang aku maklumkan ialah isteri aku. alhamduLillah, katanya. kini aku tak tertanya-tanya lagi tapi nak kata gembira pun tak jugak sebab memang ada sedikit rasa berat hati aku nak berpindah dari sk perantau damai. kalau tak kerana isteri aku yang beria-ia nak balik semula ke seri buntar, mungkin aku masih lagi di sini. malah aku telah ambil keputusan untuk melapor diri di sk kemayan hanya pada 11.01.2010 dan aku akan menghabiskan baki kerja yang belum siap sehingga hari jumaat. sebagai tanda aku masih sayang pada sk perantau damai, biarlah aku bermalam di sekolah ini untuk tiga malam lagi.

rasanya tiada apa yang dapat aku banggakan, sumbangan aku kepada sekolah masih belum kelihatan dan janji aku nak berkhidmat selama dua atau tiga tahun di sini nampaknya tak kesampaian. terselit juga rasa sayu kini dan teringat saat aku nak meninggalkan bumi kenyalang 14 tahun yang lalu. aku rasa seolah peristiwa itu seakan berulang kembali dan perasaan yang sama juga menghuni di hati ku kini. tapi, biarlah ku pendamkan saja. mungkin selepas ini aku akan menyalin sedikit catatan yang aku catat saat-saat akhir aku berada di srb agama, lawas, sarawak dahulu. catatan itu aku dah lama simpan dan nak jugak kongsi dengan sesiapa yang membaca khususnya mereka dari lawas.
see you tomorrow!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan