Rabu, 21 April 2010

sembang sempoi...tanah sejuring.

Salah satu bilik yang terdapat di dalam perpustakaan awam daerah bera. Tapi aku belum pernah masuk lagi kerana perlu mendapat kebenaran dari pegawainya terlebih dahulu.

Antara deretan buku yang terdapat dalam perpustakaan bahagian atas(bahagian dewasa) ialah buku-buku kartun terbitan atau koleksi dari Gila-Gila. Mungkin suatu masa nanti aku akan meminjam buku-buku tersebut.


Assalamualaikum...

Semalam 20. 04.2010, macam biasa balik dari sekolah lebih kurang pukul 2 lebih terus ke kerayong. cadangnya nak pulangkan buku di perpustakaan awam bera dan pos surat. sampai saja di pintu pagar perpustakaan kelihatan avanza warna biru kepunyaan cikgu hidzir dari pkg bera. aku melangkah masuk ke perpustakaan dan menoleh ke kiri sambil tersenyum memandang cikgu hidzir yang sedang membaca surat khabar. aku meletakkan buku pinjaman aku di atas kaunter dan berjalan menuju ke arah beliau.

maka bermulalah sesi persembangan kami berdua dari satu topik ke satu topik yang lain. dari soal kerja dan perjawatan melarat kepada soal surau taman triang maju, langsung kepada tanah 'sejuring' seberang jalan seri buntar. dan cikgu hidzir selaku setiausaha jkk seri buntar menawarkan aku 'sejuring' tanah yang terbengkalai kerana pengusahanya dahulu tak berkesempatan untuk memajukannya. aku pun bersetujulah kerana selain dari untuk mengisi masa petang aku, dapat jugak aku mengeluarkan peluh jantan aku. setidak-tidaknya badan, insyaAllah akan jadi sihat.

pada petang itu ketika aku baru selesai makan, satu panggilan masuk dari nombor baru. suara cikgu hidzir di hujung talian mempelawa aku untuk menengok kawasan tanah 'sejuring' yang bakal aku usahakan kononnya. aku tanpa berlengah bersiap dan bergegas ke seberang jalan kampong seri buntar sambil ditemani anak aku ahmad bilal abdullah dan ahmad ali abdullah. kawasannya agak luas jugak- lebih kurang 30 kaki persegi dan bersempadan dengan kawasan cikgu hidzir serta berhampiran dengan jalan.

aku pun mulalah menebas perlahan-lahan, maklumlah dah lama tak berkerja macam tu. mestilah slow-slow, dah panas enjin nanti barulah boleh tekan minyak dan masuk gear yang lebih tinggi. pung! pang! pung! pang! lebih kurang dua puluh minit. aku berhenti dan mengeluarkan handphone untuk melihat jam sudah pukul berapa. aik! dah pukul 6.46 rupanya. sikit lagilah. aku pun menyambung menghayun parang sabit aku. tiba-tiba... tangan aku terasa pedih dan lengan aku berhampiran siku pun turut terasa pedihnya. begitu pantas penyengat itu menyengat tangan aku tanpa sempat untuk aku mengelak. aku pun berundur dan melepaskan parang sabit aku sambil membelek ibu jari tangan kiri aku yang telah mula bengkak dan semakin pedih serta terasa kebas sekali.

mungkin itu tanda amaran supaya aku berhenti dan pulang ke rumah agaknya kerana hari telah pun hampir senja. setelah menyapu kesan sengatan tadi dengan tanah mengikut petua yang cikgu hidzir sebutkan, aku pun pulang dengan hajat akan datang lagi pada petang esok.
untuk santapan mata tengoklah tiga keping gambar yang sempat aku ambil pada petang tadi(21.04.2010)>



Masih banyak semaknya yang perlu aku tebas dan bakar.

Insya Allah aku akan usahakan sehingga berjaya. Kalau tidak malu mak ayah aku. hahaha!!!

Tapi nak tanam apa yek? Nak tanam getah dan sawit tak boleh, ala, tanam jek tanaman kontan macam pisang, jagung atau sayur-sayuran yang mudah-mudah seperti terung, kacang, atau lain-lain lagilah yang bermacam-macam tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan