Jumaat, 28 Januari 2011

hujan oh hujan...

assalamualaikum....

hujan yang turun bagaikan aya' mata, berkilau bersinar dan bermacam-macam lagi. aku sejak dari jaman kecik-kecik memang suka main hujan. ada masanya kalau ada kesempatan dan peluang serta jika mood mak aku baik, aku akan mandi hujan bersama adik dan sepupu aku di hujung salor atap rumah arwah wan dan tok aku di kerayong. cukup seronok dan mengembirakan sekali. tapi itu dulu-dulu.

tapi hari ini hujan dengan irodah Allah telah membantutkan perancangan aku untuk mengadakan latihan perbarisan dan lintas hormat serta raptai penuh. itu no hal lah, sebab kuasa Allah siapa yang dapat mengatasinya. semua kehidupan di atas muka bumi ini tunduk dan takluk di bawah pemgawasanNya. sepatutnya, sebagai hamba kita mesti bersyukur kerana Allah masih lagi menurunkan hujan sebagai rahmat untuk setiap insan.

hujan menyebabkan banjir? itu hak Allah sebagai ujian dan cubaan kepada manusia di atas perlakuan mereka dalam menjalani kehidupan. bukan hak manusia untuk marah dan mengeluh dengan bencana yang menimpa kerana apa yang berlaku adalah di sebabkan tangan-tangan manusia yang durjana.

maaf, aku terpaksa mengakhiri khutbah jumaat yang ringkas ini kerana sekarang adalah waktu balik bagi sk kemayan dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya. dan sebagai seorang lelaki muslim sejati aku akan menunaikan solat jumaat seperti biasa. cuma tak tahu lagi di masjid mana kerana aku akan ke temerloh atas beberapa urusan. di masjid pang senamkah atau di masjid-masjid yang lain bergantung kepada keizinanan Allah jua. begitulah adanya kehidupan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan