Ahad, 22 November 2009

21.11.2009(1993)

hari ini adalah hari sabtu. hari pertama bermulanya cuti persekolahan akhir tahun. hari di mana aku bangun pada jam 4.00 pagi. hari di mana aku ingin memulakan satu operasi baru dalam hidup aku. hari hujan yang sejak subuh kadang berhenti kemudian sambung lagi. hari aku bersantaian dengan laptop aku sambil melayan kerenah anak-anak aku yang meminta hendak itu dan ini. yang riuh dan bising dengan suara mereka yang bernada tinggi. hari aku belum bersarapan walau teman wanita hidup aku telah siap menyediakan nasi goreng dan teh o panas. hari aku tak makan di kantin sekolah. hari aku tak dapat minum susu suam bancuhan kak ani. hari aku mendengar suara seorang ibu menegur dalam bersyukur, memarahi anak kerana sayang anak, yang agak merajuk kerana aku masih belum nak makan lagi bersamanya menemani. dan aku fikir nak berhenti dahulu walau 21.11.2009 baru mencatat jam 8.08 pagi. rasa-rasanya apa yang ada dan menarik pada 21.11.1993. hari itu adalah hari bersejarah. bukan sejarah hitam atau kelabu. tapi hari aku jadi suami kepada seorang bini. bukan bini-bini. hari aku gementar tapi tak menggeletar. hari aku bersyukur kerana dapat nikah dan kahwin. sebenarnya itulah yang aku nak bagi tahu pada diri aku dan isteri aku serta sesiapa yang terbaca catatan ini. sekian dimaklumkan. kita makan dulu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan