Jumaat, 13 November 2009

resah sekeping hati...

assalamualaikum...
dah lama tak membuat sebarang catatan di blog aku ini, selain sibuk dengan perkara-perkara yang perlu diselesaikan, aku juga sedikit terganggu dengan masalah yang melanda dan menimpa pakatan rakyat lebih-lebih lagi pas. semuanya membuat aku bimbang dan cemas disamping pelik bin hairan dengan apa yang berlaku. aku tak mahulah memberi sebarang komen atau alasan, kerana aku pernah aktif dan memegang beberapa jawatan dalam pas. terus terang aku katakan aku tak takut dengan tindakan manusia yang akan mati macam aku juga nanti. tapi apa boleh buat segalanya telah berlaku, hadapi dan terimalah dengan redha ujian dan dugaan dari Allah ini. sama ada suka atau tidak terimalah kenyataan ini. ok, cukuplah setakat itu dulu.

dua tiga minggu ini aku balik ke seri buntar membawa barang sikit-sikit. semua ini melayan kehendak isteri aku yang dah tak sabar-sabar nak balik semula ke sana. ini pun meletihkan aku jugak. tapi kerana isteri aku sorang saja, aku layan dan jaga hatinya walau terkadang ia berkecil hati kerana aku selalu melebihkan kerja dari keluarga. bukan sekarang, dulu-dulu masa di sk kerayong pun dia selalu bersungut. sabar sajalah, sedangkan saidina Umar al-Khatab pun isterinya bersungut dan berleter. tapi beliau diam tak membalas. bila ditanya oleh para sahabat beliau menjelaskan(lebih kurang katanya): biarlah isteri melepaskan perasaannya kerana setelah penat mengurus rumahtangga dari pagi sehingga malam tanpa kita membantu atau menolongnya walau sekejap pun.

oleh itu bagi kaum bapa atau suami yang isterinya melepaskan resah sekeping hati usahlah dilawan, berdiam diri sajalah itu lebih selamat dari kita pun turut sama cuba melepaskan perasaan kita. bak kata pepatah orang tua-tua.......... eh! aku dah lupalah apa orang tua-tua kata. hahaha!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan