Khamis, 16 Disember 2010

kembara ziarah 2.



Photobucket


sedang isteri dan anak-anak aku sibuk memberi salam, sempat aku megambil gambar rumah pakteh mod untuk kenangan. tak tahu bila lagi kami akan ke sana. jika panjang dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki oleh Yang Maha Esa, insyaAllah kami akan berkunjung lagi.

Photobucket

inilah dia kehijauan sawah padi di hadapan rumah pakteh mod, tenang dan mendamaikan. ia milik pakteh mod sendiri tapi diusahakan sepenuhnya menggunakan mesin.


Photobucket

dari mula membajak sehinggalah menuai, mesin digunakan.


Photobucket

jika tidak ada aral, insyaAllah bulan satu nanti akan dapatlah dituai hasilnya. tapi oleh kerana segalanya mesin, tuan tanah hanya cuci tangan dan dapatlah hasil wang setelah ditolak upah mesin jentera. tak tahulah berapa. tapi kata isteri aku dalam ribu-ribu jugak untuk satu musim. kalau setahun, dua atau tiga musim? cukuplah untuk belanja selama setahun agaknya.


Photobucket

setelah siap bersarapan, pakteh mod mengajak kami ke rumah "nenek kebayan"- duduk bertudung hitam. disebelahnya ialah isteri pakteh mod. nenek ini ialah adik beradik pakteh mod satu emak.


Photobucket

sebelum ke rumah pakcik shap, sempat lagi pakteh mod berseloroh dengan adiknya tu.


Photobucket

apa lagi agaknya yang dijengok oleh pakteh mod. oo! nak buang air rupanya kat tandas di belakang rumah tu.

Photobucket

antara pemandangan di perjalanan ke rumah pakcik shap. banjaran gunung jerai tu!
Photobucket

inilah dia mahligai kepunyaan pakcik shap, bekas kakitangan pejabat hutan zon kedah/perlis. tapi itu cerita dulu-dulu. oleh kerana keletihan dan mengantuk, aku mengambil peluang untuk berbaring dan melelapkan sekejap mata aku sebelum di kejutkan untuk makan tengahari.


Photobucket

setelah selesai makan dan solat zohor serta jamak asar, anak aku mula sibuk nak ke tanjung dawai. tapi sempat lagi berposing di atas tangga rumah tokciknya tu.

Photobucket

tapi sebelum pergi, perlu di kemas dulu van dan bawa masuk beg-beg semua ke dalam rumah pakcik shap. kerana kami akan bermalam di sini nanti.

Photobucket

anak aku- ahmad abdullah azzam(baju oren), siti nur aisyah dan ahmad kamal abdullah.

Photobucket

bangunan arked tanjung dawai yang menempatkan peniaga-peniaga yang menjual hasil laut terutama ikan masin, ikan bilis dan berbagai lagi.


Photobucket

di pantai tanjung dawai- ahmad bilal abdullah dan siti nur aisyah. nun jauh di seberang sana ialah pantai merdeka. tak kan tak ingat lagu cinta pantai merdeka nyanyian kumpulan jinbara.

Photobucket

sebelum pulang ke rumah pakcik shap, kami singgah di kedai ini untuk membeli sedikit buah tangan untuk dibawa balik nanti.

2 ulasan:

  1. assalammualaikum,

    gambar nie besar sgt...boleh di adjust kan saiz nye sbb klau besar sgt, blog jadi berat dan susuah nak di loading...



    -CHU

    BalasPadam
  2. wa a'laikumussalam,
    abg tan dah cuba adjust, tapi masih belum berjaya sebab belum jumpa caranya. gambar tu besar sebab dimuat turun dari photobucket. terimakasih atas cadangan chu.

    BalasPadam