Rabu, 13 Ogos 2014

Selamat Datang Sayang...


assalamualaikum warohmatullahi wa barokatuh dan salam sejahtera...
tempoh hari aku ada sebut pasal lagu raya yang jarang kedengaran di corong radio atau televisyen semasa musim raya idil fitri atau pun idil adha. hari ini mungkin dah dengarkan pasal kat atas tu aku ada sediakan video klipnya berserta lirikya sekali. korang suka tak suka itu hak peribadi masing-masing. tapi bagi aku, aku suka sangat. dari dulu lagi dah suka semasa aku masih berada di sarawak. semasa aku terpaksa berseorangan kerana isteri aku balik semenanjung. waktu itu dah hampir nak raya. bila dengar lagu ini, hati pun berbunga-bunga tak sabar nak tunggu kedatangan isteri. tapi kini bila dengar lagu ini, nak tunggu kedatangan siapa pulak ya... carilah jawapannya sendiri... 

bagi aku lagu ini simple saja. sama ada lirik atau pun melodinya yang agak ringan dan tak berat seperti lagu pop walau pun ada unsur-unsur rock. hattan kan terkenal dengan lagu rock. iramanya yang bersahaja dan santai, sedap dan boleh didengar semua peringkat umur. nak kata lagu yang evergreen, tak lah sampai tahap itu. sebab ia bukan seperti lagu raya nyanyian m. nasir 'suatu hari di hari raya' atau lain-lain lagu raya era 60an atau 70an tapi masih tak jemu didengar. 

untuk tahun ini aku hanya dengar dua kali sahaja di radio. pertama ketika sedang memandu sambil layan sinar fm. pada mulanya aku ingatkan lagu dangdut sebab intronya ada seakan-akan bunyi atau lenggok dangdut. kemudian ternyata sangkaan aku salah. 

"haahh... ada pun lagu ini", kata aku sambil memandang isteri aku yang duduk di sebelah. aku pun menguatkan sedikit volume radio van aku. 

"lagu apa ni?", tanya isteri aku yang mungkin pertama kali dengar. "lagu raya", jawab aku ringkas.  aku terus mengamati lirik lagu ini. tak tahu lah pulak apa reaksi isteri aku.

"sapa yang nyanyi?".

"hattan.." jawab aku ringkas.

kali kedua ialah di chanel radio gegar pantai timur di astro. memang tak puas rasanya sebab dua kali sahaja. jadi aku pun terus cari di internet. tak banyak pilihan. tapi cukuplah. tak perlu banyak-banyak. nanti tak tau nak pilih yang mana pulak. kalau tak silap aku ada empat atau lima sahaja kat youtube yang dia orang muatnaik kan. dan pilihan aku adalah yang kat atas tu sebab ia ada lirik. cuma perkataan 'berlabur' tu tak betul. yang betul ialah 'berlabuh'. biasalah kalau ada salah dan silap tu. jangan nak kutuk atau apa-apa pulak. karang tak pasal-pasal dituduh cuba menghasut atau menghina. maklumlah sekarang ini mana boleh lepas cakap. terlalu sensitif yang tak bertempat masyarakat di era globalisasi atau dunia tanpa sempadan ini.

itulah sedikit catatan buat lagu raya yang aku minati. jom dengar lagi sekali. lepas ni nak buat cerita lain pulak. tapi tak tau lagi topik atau pasal apa. harap-harap tak jemulah dibaca atau diikuti tulisan aku ini. ya lah...aku ini bukannya hebat sangat dalam bidang penulisan. oleh itu kita berhenti dulu kat sini dan jumpa lagi di lain masa dan ketika di tepian danau kalbu ku. wassalam... see you again... daaa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan