Jumaat, 6 April 2012

catatan tak kala hujan rindu menderu... (3.4.2012-selasa)

 sibuk melihat khemah basah dalam hujan lebat.


pemandangan dari pintu khemah aku-panorama kawasan perkhemahan yang kuyup. 


 khemah biru yang tinggi itu hak milik kontingen temerloh yang baru keluar dari kotak.(baru beli)


 pintu gerbang yang tersimple dalam dunia perkhemahan- jangan tak tau ini hasil kerja aku ya.


 BERA!!!... BERANI BERAPI...!!!


 lihatlah kecanggihan pintu itu- ini cikgu johan dari sk mayam yang punya idea. tapi inilah jugak yang membolehkan kontingen bera menang tempat ketiga dalam kategori 'camp craft'.


 sudut pameran- gabungan idea cikgu maznah dan cikgu norazila dari sk bukit kepayang serta ustazah muhaini dari sk kerayong. 4 t-shirt iaitu pbsm, pengakap, pandu puteri tunas dan puteri islam yang mewakili daerah bera.


 tempat terlantarnya sekujur tubuh yang 'sasa'. aku dah siap berkemas baru teringat nak ambil gambar. kalau tak, bolehlah tengok akan kekemasannya. hahaha...


inilah kawasan rehat dan menjamu selera serta tempat perbincangan, jugak simple tapi amat sibuk kerana turut menjadi laluan utama peserta kontingen temerloh nak ke paip air yang bersempadan dengan kontingen kuantan.


 assalamualaikum... hahaha...petang ni hujan lagi. tapi agak lewat dari semalam. jika semalam pukul 2 lebih dah hujan, hari ini hampir pukul lima langit menurunkan tangisannya berserta kilat dan guruh yang kadang-kadang agak mencemaskan juga. memanglah sebelah pagi tadi bukan main panas teriknya. tapi siapa sangka hujan di tengah hari.

budak-budak mula bising:- cikgu kemoh bocor...!  cikgu kemoh basoh...!  sebenarnya bukan bocor tapi oleh kerana hujan yang lebat ia meresap dan menitis dalam khemah. lagi satu air dari bawah yang mengalir juga telah meresap membasahi lantai khemah. nak buat macam mana kan, kuasa Allah siapa dapat menahannya. berdoa dan berharap sajalah agar hujan ini tak berpanjangan. sekurang-kurangnya khemah dah siap dipasang dan ada tempat nak berteduh. alaaa... bukan khemah kontingen bera saja, daerah lain pun basah macam tu jugak.

semalam lagi teruk, belum siap pasang hari dah hujan. dah tu ada pulak khemah yang besinya dah patah. terpaksalah jadi ' macgiver' nak tegakkan khemah. kalau ada yang terpotong dan terkerat tali besi tu, harap-harap penyelia kokurikulum dan jurulatih pusat kokurikulum tak lah marah. pasal masa ambil tu, semuanya kata 'ok' saja. tapi bila pasang 3-4 batang besinya didapati dah pecah dan patah. kalau tak ditegakkan  nak tidor kat mana budak-budak tu nanti.

ok lah aku sebenarnya bukan nak cerita sangat pasal perkhemahan bersepadu ini, tapi sebagai mengisi masa lapang dan selepas makan goreng tepung cicah kuah ayam masak merah, aku catat lah sikit kat buku catatan yang aku bawak ni. sementara tunggu hujan berhenti nak buat apa yang patut kat khemah yang basah tu. bila agaknya aku dapat buat posting kat blog ini tak tau lah lagi. harap-harap tak lah lama sangat macam : usim - antara kesinambungan ilmu dan tuntutan RM.... cerita dah bagas (basi lah) baru nak buat posting. tapi ok jugak dari tak ada langsungkan. 6.17 pm- kem tengku puan pahang, maran.

*oh! ya, lagi satu kenapalah sound speaker kat khemah urusetia tu tak jelas langsung. kalau buat pengumuman tu, tak tau tah apa-apa yang dicakapkannya. dah lah tapak kawasan bera ni nombor 2 dari hujung. terus tenggelam ditelan suara anak-anak peserta perkhemahan bersepadu ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan