Khamis, 27 Ogos 2009

di manakah cinta aku, melayu.

ini bukan sajak perkauman
juga bukan berbau hentaman
tapi aku sayu dan pilu
di manakah cinta aku, melayu.

aku melayu, kau pun melayu
ada melayu pura-pura tak tahu
oh! melayu, kau ditipu melayu
walau darah mu juga melayu.

aku sedih bercampur malu
melayu dijual oleh melayu
kalau aku kata begitu
tentu melayu marah padaku.

bahasa melayu haru biru
kerana dasar tak fikir dulu
tanah melayu tinggal sesuku
cukup sekadar tumpang sebangku.

askar melayu orang melayu
naik keretapi tanah melayu
apa lagi yang melayu ada
apa lagi yang boleh dibangga.

melayu juara segala juara
melayu raja segala raja
melayu gila pangkat kuasa
melayu hanya tahu bicara.

melayu tuduh orang melayu
melayu hentam orang melayu
melayu fitnah orang melayu
melayu tindas orang melayu.

aku cari cinta melayu
engkau bunuh cinta melayu
aku cuba bela melayu
engkau halau orang melayu.

orang melayu terus dibelengu
orang melayu habis ditipu
oleh melayu yang tak sebulu.

oh! melayu, di manakah cinta aku
aku hanya seorang melayu
oh! melayu, kau pun tahu
engkau juga seorang melayu.

wahai pemimpin parti melayu
jangan perbodoh orang melayu
jangan tipu pengundi melayu
kerana Allah Maha Tahu.

oh! semua orang melayu
mari semai cinta melayu
usah lalai tak tentu pasal
mari bina hidup melayu.


b.tan.
26.8.2009
keratong 9.



* ilham untuk menulis sajak ini mula terbit lama dahulu, ketika membaca catatan sahrunizam yang bertajuk "dimanakah bahasa melayu?". lalu terdetik di hati aku: dimanakah cinta aku, melayu. setelah berhempas pulas memerah otak akhirnya lahirlah sebuah sajak 'di manakah cinta aku, melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan