Rabu, 12 Ogos 2009

merdeka...!!!

merdeka? ya, kita sekarang telah berada dalam bulan kemerdekaan. di sana sini telah mula kelihatan jalur gemilag berkibaran. aku pun merdeka juga, merdeka kerana telah sempurna semua sajak-sajak aku yang terbengkalai sejak dari tahun 89 yang tak pernah sempat aku tamatkan atau aku siapkan apabila beresnya sajak yang bertajuk 'anak'. semuanya gara-gara mati idea yang aku nyatakan dulu. mungkin dulu ideanya lain, tapi kini ideanya atau ilham yang datang tentulah lain. walau bagaimana pun tahniah buat diri aku sendiri atas kejayaan ini dan selamat menyambut kemerdekaan diri.

sebut tentang merdeka, aku nak kongsi sebuah sajak yang ditulis sendiri oleh bekas pelajar sk kerayong(bekas anak murid akulah tu!)dan juga bekas pelajar semsas, kuantan. dideklamasikan oleh beliau semasa sambutan hari kemerdekaan peringkat sekolah tahun 2002. ketika itu beliau di tahun enam dan begitu bersemangat sekali beliau mendeklamasikannya. sajak itu ialah.....

Bukan Seperti Mengejar Pelangi.


Pelangi nan suram
memunculkan diri tatkala hujan renyai,
tatkala mentari memancar cahaya
tatkala Malaysia diambang pemerintahan negara-negara asing
rakyat Malaysia ketika itu keluh kesah
keluh kesah memikirkan perjuangan mereka.
Adakah merdeka?

Pernahkah pahlawan-pahlawan kita tersilap langkah?
Adakah darah mereka ibarat kain putih, menyerah kalah?
Tidak sekali!

Ada kalanya impian untuk merdeka
ibarat mengejar pelangi.

Tapi.......
pemimpin kita telah bangun dari lenanya.....
membasuh muka dan membersihkan diri.....
menuntut merdeka dari British.....
pantang berundur sebelum kalah.....
sejarah yang besar telah terjadi.....
tanggal 31, bulan Ogos, 1957.....
laungan kemerdekaan bergema.......
Merdeka!!!

Kini kita sudah 45 tahun medeka,
oleh itu semarakkanlah semangat patriotisme
dalam diri kamu rakan-rakanku
kemerdekaan ini bukan seperti mengejar pelangi.

Junaidi bin Jamaluddin
SK Kerayong
30.08.2002.


setelah selesai upacara itu, aku pun mintak dari junaidi untuk salin sajaknya sebagai kenang-kenangan.

tak lama lagi akan tersiarlah berbagai gaya dan ragam sajak di akhbar atau di majalah yang bertemakan kemerdekaan. itu aku tak kisah, tapi yang akan membuat aku meloya ialah sajak-sajak mengampu, memuji memuja tak tentu hala, lebih-lebih lagi dengan satu malaysia, konon-kononnya rakyat didahulukan pencapaian diutamakan. piiirah!!! sepanjang aku mengikuti tilawah al-quran setiap tahun, tahun nilah aku rasa paling banggang dia punya hiasan pentas, sebabnya ada slogan penipu tulah. setiap kali kamera fokus qari atau qariah sedang bertilawah, mesti ada tulisan itu, kalau dalam tulisan jawi tu, ok lah sikit. ini tak, nampak sangat nak membodek tak kira tempat. tak tahulah apa tujuan dan maksudnya. sehinggakan ucapan salam sejahtera oleh pembaca berita tv1 pun dah ditukar menjadi salam satu malaysia. betul-betul dah tiada idea untuk tarik perhatian dan sokongan!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan