Isnin, 29 Ogos 2011

catatan sempoi 29 ramadhan 1432...



pagi 29 ramadhan 1432 hijrah hujan turun membasahi bumi yang telah seminggu tak disirami. aku seperti biasa bangun untuk bersahur. oh, ya! malam tadi aku sekeluarga tidor dirumah mak mertua aku, setelah berbuka di sana dan berterawih di pondok darul huda padang luas. bermakna dua malam berturut aku tak berterawih di surau triang maju. petang ni berbuka pulak di rumah mak ayah aku di kerayong. adik beradik aku pun dah ramai yang balik. mungkin tahun ini dia orang semua beraya di kerayong agaknya. aku pulak akan sambut raya di seri buntar dulu lepas solat idil fitri, barulah balik ke kerayong. bukan jauh pun tak sampai sepuluh minit dah sampai kalau kereta tak banyaklah.

cuma pada tahun ini aku rasa tak puas berpuasa. kalau Allah suruh tambah lagi, rasanya aku sanggup sambung. tapi itu tak kan berlaku kerana syariat telah menetapkan puasa di bulan ramadhan hanya sebulan sama ada 29 hari atau 30 hari. mana boleh lebih-lebih. tak usahlah nak tunjuk alim atau lebai sangat berpuasa sampai 31 hari atau 40 hari!!

setelah aku renung dan fikirkan barulah aku perasan, pada tahun ini suasana berpuasa tak memcabar baik dari segi jasmani mahu pun rohani. cuaca yang tak berapa panas malah kadang-kadang hujan. kalau tak sebelah pagi, sebelah petang akan hujan. malah di waktu malam pun akan hujan. aku tahu itu adalah rahmat dari Allah untuk makhluk-Nya di muka bumi ini. tapi kita perlu sedar makhluk bernama manusia terus dan terus saja melakukan salah dan silap yang mengundang murka dari Ilahi. apakah kita yang melakukan dosa ini layak untuk menikmati rahmat yang diturunkan itu. kalau tidaklah kerana makhluk lain seperti haiwan dan tumbuhan juga turut menghuni bumi ini, nescaya Allah tidak akan menurunkan hujan. jadi sedarlah kita, bahawa hujan yang diturunkan itu sebenarya untuk makhluk lain. cuma kita yang tak sedar diri tanpa malu dan segan menikmatinya dalam masih lagi mengekalkan dosa.

selain dari itu, puasa pada tahun ini kurang rasa lapar. waktu berbuka makan sedikit, bersahur pun sedikit malah moreh pun kadang-kadang tak ada makanan pun cuma teh o kosong saja. tapi dengan izin Allah disiang hari puasanya tak terlalu lapar. inilah agaknya yang dikatakan keberkatan dalam beribadat. tak makan tapi tak lapar. syukur alhamdulillah... atas segala pemberian-Nya.

tapi aku tak dapat nak buat rekod pada tahun ini. rekod tak pergi bazar ramadan selama sebulan berpuasa. kalau tak kerana isteri aku yang mengidam 'roti john', mungkin berjaya aku melakukannya. tak kesahlah tak dapat buat rekod, asalkan isteri aku dapat apa yang diidamkannya. nasib baik roti john, kalau benda lain yang pelik-pelik puas aku mencarinya. kalu dia nak tahai ke, buah binjai ke, atau buah belunu mana aku nak cari. teringat masa ia mengandungkan anak sulung kami dulu, nak makan buah cempedak. aku yang baru balik dari tamu lawas, terpaksa pergi lagi sekali berjalan kaki di tengah panas terik. setelah puas pusing keliling satu tamu, nasib baiklah ada seorang makcik tu yang menjual sebiji sahaja. agak besar buahnya tapi harganya... sebelas ringgit!!! aku pun beli sajalah untuk isteri tersayang. memang agak mahal tapi apa boleh buatkan tak ada pilihan lain.

eh... aku ni mulalah nak melalut ni. waktu sekarang hampir pukul lapan, janji dengan isteri aku nak pergi beli ayam pulak ni. kalau lambat-lambat orang dah ramai, fitrah pun belum bayar lagi. aku biasanya bayar dengan ustaz sulaiman. biasalah kan jundullah mestilah bayar dengan jundullah jugak...hahaha...perasan pulak di hari akhir puasa ni. ye ke hari terakhir, ke kita kan beraya pada hari rabu bukan selasa.

ah...! tak kesahlah janji kita sambut dengan rasa keimanan yang bertambah kepada Yang Maha Esa. aku teringat satu kata-kata dalam bahasa arab: laisa eid man labisa jadid, wa lakinna eid man thoa'atuhu yazid. ertinya: bukanlah idil fitri itu siapa yang berpakaian baru, akan tetapi idil fitri itu ialah siapa yang bertambah ketaatannya. atas semangat kata-kata itu aku telah tiga tahun tak beli baju raya baru. tahun ini aku akan pakai baju yang aku tempah di mr. right taylor's di bandar jengka, warna hijau muda pada tahun 2007 yang lalu. masih elok dan padan lagi kerana aku kan orang yang slim badannya. hahahaha... ok, lah aku dah nak berhenti ni, jumpa lagi: assalamualaikum...daaa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan