Sabtu, 13 Ogos 2011

jundullah...layakkah aku? - 2.

masjid temerloh bukanlah asing bagi aku. sejak tahun 1980 lagi aku mula dan biasa bersembahyang jumaat di situ. bersekolah di smu al-khairiah, kampung batu satu yang terletak lebih kurang tiga kilometer dari bandar temerloh, aku dan pelajar lelaki lain yang tinggal di asrama tiada pilihan jika ingin menunaikan solat jumaat. jika tidak di masjid temerloh, kami akan ke masjid kampung bukit kepayang. jaraknya pun lebih kurang sama saja.

pada hari 1.7.2011 aku dan anak aku akan bersolat di masjid tersebut. ruang utama masjid dah hampir penuh ketika aku melangkah masuk. setelah menunaikan solat tahiyyatul masjid dan berdoa, aku memandang ke sekeliling kot-kot ada orang yang aku kenali. nasib baik, tak ada.

sementara menunggu azan kedua, fikiran aku mula melayang ke sekitar tahun 80an. Ketika itu aku masih budak lagi. umur 13 tahun. waktu sekolah habis pukul dua belas suku. balik ke asrama lalu makan nasi. kalau rajin dan sempat, mandi dulu baru pergi solat jumaat. kalau naik bas, jangan harap sebab bas penuh dengan budak-budak sekolah menengah abu bakar dan sekolah menengah kebangsaan temerloh yang tidak jauh dari smu al-khairiah. jawabnya berjalan kaki sajalah kami semua.

bila sampai di masjid masih lengang. saf depan dan seterusnya masih kosong. selalu jugak lah aku akan duduk di barisan keempat. nak duduk depan sekali segan sebab masih bebudak dan ilmu pun baru nak dipelajari, cukuplah sekadar di saf yang keempat.

cuma pada satu hari ketika itu aku dalam tingkatan satu, setelah mengambil wuduk dan sedang menaiki anak tangga masjid, aku dan rakan aku telah di tegur oleh seorang lelaki yang separuh baya: orang nok buat bende kat sini bebudok? tanyanya. aku dan rakan aku terpinga-pinga. kami tahu memang orang datang ke masjid nak solat jumaat sebab hari itu hari jumaat tak kan nak buat perkara lain pulak. oleh kerana tak tahu, kot-kot ada majlis lain selain dari solat, kami pun menjawab: entoh, tak tahu. laa...tak kan awok tok tahu, orang datang ke masjid nok semayang lah, katanya dengan nada dan gaya yang kononnya kami ni tak tahu apa-apa langsung. itu pun tok tahu, katanya lagi.

sumpah!!! sampai sekarang aku masih rasa terkilan dengan gelagat lelaki itu. apa dia ingat aku dan rakan aku masih budak sekolah tak tahu nak fikir ke itu semua. kalau ditakdirkan Allah, aku berjumpa lagi dengan lelaki itu dan berlaku lagi seperti peristiwa itu, tahulah aku nak jawab apa. bukan aku berdendam, tapi jika aku ingat dan bayangkan wajahnya ketika ia memperlecehkan kami ketika itu, seolah-olah ia hebat dan bijak sangat dengan senyumnya yang seakan menyindir dan memperli kami. haaai... entahlah, mungkin itu antara kelemahan aku agaknya. semoga aku dijauhi dari penyakit dendam dan sakit hati oleh Allah Yang Maha Berkuasa.

lamunan aku tentang peristiwa itu mati apabila kedengaran khatib memberi salam dan aku pun kembali semula ke alam nyata. mungkin kerana letih dan lenguh agaknya menyebabkan aku terbawa-bawa ke zaman awal remaja aku dulu. tiba-tiba aku tersenyum apabila seorang anak muda dalam lingkungan usia 22-23 tahun masuk ke dalam masjid dan menunaikan solat sunat tahiyyatul masjid beberapa saf di hadapan saf aku. beliau berseluar celoreng (seluar askar) dan berbaju t-shirt hitam. tertera di belakang bajunya itu tulisan parti islam semalaysia(pas) dalam tulisan jawi berserta bendera lambang bulan yang sedang berkibar!!!

topik atau isu khutbah pada hari itu ialah tentang larangan mendedahkan aib seseorang dan hukum serta akibat jika melakukannya. aku tak tahu apa niat atau tujuannya, tapi ia amat sesuai dengan suasana zaman sekarang di mana orang makin berani bertindak sehingga diluar batas peri kemanusiaan.

seperti biasa selepas solat jumaat dan bersalaman, aku akan solat sunat pula. ketika berdoa, untuk seketika aku teringat permintaan seseorang yang minta agar mendoakan kesihatan dan kesejahteraan untuknya. kalau tak silap aku ini kali kedua beliau meminta aku mendoakannya. aku dengan rela hati telah mendoakan agar beliau dan keluarganya selamat dan sihat untuk menjalani kehidupan seperti doa aku yang pertama kali dulu. maklumlah hidup ini penuh dengan dugaan yang tidak kita sangkakan. apa-apa boleh terjadi tanpa kita menghendakinya. sama ada doa aku itu mustajab atau dimakbulkan terserahlah kepada Allah untuk menerimanya. sebagai hamba yang lemah, berdoa dan berharap adalah jalan untuk mendapat redha dari Ilahi.

setelah meninggalkan masjid, aku menuju ke pejabat koguru untuk satu lagi urusan. aik! belum buka lagi. terpaksalah aku menunggu seketika sebelum kerani koguru datang dan naik ke tingkat atas. aku pun ikut sama naik dan menyerahkan beberapa borang yang sepatutnya aku serahkan. setelah mendapat penjelasan dan kata putus, maka bereslah urusan aku pada hari itu.
jam menunjukkan hampir pukul tiga setengah, aku menghidupkan enjin van dan beredar dari bandar temerloh menuju ke bera.

maaf...masih ada sambungnya lagi!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan