Sabtu, 13 Ogos 2011

jundullah...layakkah aku? - 3.

2.7.2011 adalah hari bersejarah dalam kalendar persekolahan pada tahun 2011 ini. apa tak nya, masing-masing nak cari nama, nak cari glamour maka bermacamlah idea yang keluar. lalu lahirlah ilham satu murid satu sukan. kononnya untuk menggalakkan penglibatan murid dalam bidang sukan dan permainan. nak bagi cantik lagi ditambah hujungnya satu malaysia. hasrat dan tujuan itu memang baik dan bagus, kerana dapat mengatasi masalah obesiti di kalangan murid-murid. lalu diadakan pelancaran serentak seluruh negara larian satu murid satu sukan satu malaysia.

pada hari itu aku ke sekolah agak lewat, pukul tujuh baru masuk van dan kedengaran kumpulan kembara mendendangkan lagu 'di manakah dikau' dari corong radio ketika aku nak memulakan perjalanan. oleh kerana hari itu hari sabtu, maka jalan agak sunyi dan kurang kenderaan yang melalui jalan triang-kemayan yang agak sempit itu.

aku tiba di sekolah lebih kurang hampir pukul tujuh setengah pagi. kalau ikut dalam aturcara program, larian serentak bermula pada pukul 7.45 pagi, tapi mana cikgu-cikgu ni. tidak lama kemudian barulah seorang demi seorang cikgu yang tiba. aku yang berada di dalam pejabat turun ke bawah membantu mengarahkan murid berbaris untuk memulakan acara senamrobik. selesai acara senamrobik, masing-masing dah tak sabar nak berlari. aku mengingatkan kepada para peserta terutama kepada murid-murid, ini hanyalah larian biasa seperti berjogging dan tiada hadiah yang disediakan.

hampir pukul lapan suku, semua peserta dilepaskan oleh guru besar bermula di hadapan pintu pagar sekolah dan menuju ke kawasan perkampungan tan sri hamzah. pada mula aku hanya berjalan saja dan membiarkan budak-budak berlari macam kena kejar saja. lebih kurang seratus meter berjalan, aku menoleh ke belakang dan cikgu leong(gpk 1) dan cikgu jamal(gpk hem) berlari anak menghampiri aku yang hanya berjalan. mana boleh jadi, tak kan mereka berlari aku pulak berjalan saja. aku sebenarnya bukan ada stamina sangat pun, maklumlah dah lama tak bersukan. untuk tidak menghampakan diri sendiri, aku turut berlari bersama mereka dan beberapa murid ikut serta seakan nak mencabar berlumba.

aku harap tak lah sakit peha dan badan aku nanti, kalau tidak macam orang dalam pantanglah aku berjalan kerana dek sakit satu badan. aku pun tak tahu berapa jauh dah aku berlari, tapi yang pasti aku tak bagi cikgu leong dan cikgu jamal potong aku, kalau tak malu lah...hehehe...

sampai kat rumah seorang murid yang bernama aiman hafizan aku tengok ramai budak yang sedang bersembang dengannya, jadi aku pun turut berhenti untuk melihat dan bertanya keadaannya. si aiman hafizan ini terkena bola kat salah satu jarinya semasa nak menangkap bola sewaktu aktiviti kokurikulum pada petang khamis. zul telah pun bawak ke klinik kemayan tapi pembantu perubatan suruh bawa ke hospital, jadi terpaksalah zul bawa ke hospital seri jempol. jari terdapat sedikit retak yang hampir patah. dah dibalut dan diberi cuti oleh pihak hospital.

setelah bertanya itu dan ini yang turut disertai oleh dua orang lagi gpk, aku pun berpatah balik semula ke sekolah kerana nak melihat keadaan di sana. sebab selepas semua murid menamatkan larian, berehat lebih kurang sepuluh ke dua puluh minit dan akan diadakan pula perlawanan bolasepak dan bola jaring antara guru dan murid. kemudian diikuti perlawanan bola sepak dan bola jaring antara rumah-rumah sukan.

aku ikut serta bermain bola walau dah bertahun tak main. ternyata skill dan sentuhan aku makin berkarat dan tak menjadi. akibat dek berlari tadi, aku nak kejar bola pun tak daya rasanya. letih dan rasa sakit peha mula terasa. asyik tunggu depan gol saja tunggu cikgu lain passing bola, nak kejar tak larat macam mana nak dapat bola.

habis perlawanan antara guru dan murid yang diselang seli dengan perlawanan antara rumah-rumah sukan, aku dan beberapa orang murid serta zul memotong dan membelah buluh yang nak dibawa ke kempori pengakap pada hari isnin depan di tasik bera. satu perjumpaan dan perbincangan kecil telah diadakan dengan peserta perkhemahan di dewan terbuka. aku, zul dan cikgu rosnah telah memberi pesanan dan peringatan tentang beberapa perkara terutama kelengkapan yang nak dibawa pada hari tersebut.

beres perbincangan, aku pun bercadang nak ke pejabat untuk mengambil beg dan kunci van aku. kelihatan gb pun dah nak masuk ke keretanya di mana sekolah pun dah sunyi sepi, cikgu dan murid telah balik. tanpa berlengah aku pun naik ke atas dan... astaghfirullah... siapa pulak yang kunci pintu ni, macam mana aku nak balik kalau kunci tertinggal dalam bilik aku. pagi tadi aku yang buka pintu pejabat, siapa pulak yang tutup. mungkin gb agaknya. siapalah yang aku nak minta tolong ni... nasib baik cikgu prasekolah belum balik...

rosnah...rosnah... aku memangil dengan agak kuat, nasib baik ia dengar ketika ia telah nak masuk ke keretanya. aku pun menerangkan itu ini begitu begini dan ia pun menalipon azlin kerani sekolah sk kemayan. lebih kurang dua puluh minit jugak aku menunggu, barulah anak dara ini datang dengan tersenyum lalu aku tanpa berlengah terus mengambil kunci darinya dan berlalu menaiki tangga kerana hari dah hampir pukul dua petang. sedangkan sepatutnya aku dah berada di surau taman triang maju untuk gotong royong memasak bagi jamuan ceramah israk mikraj pada malam nanti.

setelah semua beres aku pun pulang selepas memulangkan semula kunci pada azlin. nak bawak laju pun dah tak ada semanagat. jadi selamba saja aku balik dengan perut yang lapar. selesai solat zohor aku pun berbaring untuk merehatkan badan. lepas asarlah baru pergi ke surau untuk menjenguk apa-apa yang patut boleh tolong lagi.

aku datang semua dah 'clear', maknanya semua berjalan lancar dan kari kambing pun dah hampir masak. apa lagi aku pun joinlah beberapa orang ahli kariah yang tengah bersembang sambil mengunyah apa-apa yang ada kat atas meja. macam-macam cerita yang keluar, aku seperti biasa lebih banyak mendengar dari berkata-kata. cuma sekali sekali saja bercakap apabila ditanya pendapat atau bertanyakan sesuatu perkara atau masalah. macam pakar rujuk pulak. perasannn...!

pukul tujuh aku dah ke surau untuk menunggu kedatangan ustaz khusairi bin salleh, pegawai j-qaf di ppd bera. sambil itu beberapa orang jemaah membentang sejadah dan membetulkan karpet supaya lebih ramai yang dapat solat di ruang dalam nanti. maklumlah surau kecil saja. aku bersama jemaah lain bersalaman menyambut ketibaan ustaz dan mempersilakannya masuk ke surau. untuk solat maghrib aku mempelawa beliau menjadi imam, tapi ia enggan terpaksalah imam kariah sendiri yang mengetuai solat maghrib dan isyak.

program pada malam itu berjalan lancar dengan dipengerusikan oleh aku. cuma kehadiran yang agak berkurangan kerana kebetulan di surau seri buntar ada kuliah mingguan oleh ustaz hafizal, imam masjid triang. di pertengahan ceramah kelihatan ustaz hafizal yang diiringi bangteh yunus datang turut mendengar ceramah yang disampaikan.

selepas ceramah sambil minum- minum di bawah khemah bersama penceramah, beberapa ahli kariah telah mengambil kesempatan mengemukakan kemusykilan mereka tentang harta pusaka. ustaz khusairi ini memang bidang kepakarannya ialah faraid atau urusan pembahagian harta pusaka. perbincangan hampir melewati pukul 11 malam, barulah ustaz khusairi meminta izin untuk beredar dan semasa bersalaman dengannya aku selitkan satu sampul kecil sebagai tanda penghargaan dan saguhati dari pihak jawatankuasa masjid atas kesudian beliau hadir menerima jemputan kami semua.

aku pulang ke rumah dan bersiap pulak untuk satu lagi program. aik...! malam-malam pun ada program lagi? ada..., jangan ingat tak ada. setelah mengambil beg, baju, kain dan peralatan bersuci aku pun memaklumkan kepada isteri aku. ia cuma bertanya pukul berapa aku balik besok kerana program ini dah lama aku beri tahu padanya. mungkin lepas sarapan, jelas aku sambil mengambil kunci dan beberapa orang anak aku sibuk bertanya itu ini begitu begini. terpaksalah aku menjawab dahulu soalan-soalan dari para wartawan kecil sebelum dapat keluar dari rumah. begitulah kebiasaannya jika aku nak ke mana-mana. terpaksa puaskan hati mereka dulu dan beri penjelasan yang secukupnya barulah mereka faham. kalau tidak adalah yang nak mengikut.

kadang-kadang tu, ada juga masanya aku buat tak tahu saja kalau dah nak cepat. cakap sekali dua saja, faham tak faham terpaksalah umi mereka yang uruskan. bukanlah aku mementingkan diri cuma terkadang kesuntukan masa untuk menjelaskan kepada mereka. seperti sekarang aku kesuntukan masa untuk menyiapkan entri ini. wassalam.

maaf...masih ada sambungannya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan