Isnin, 8 Ogos 2011

di rahang sumpah...



assalamualaikum...
di rahang sumpah adalah tajuk sebuah novel yang aku pinjam pada bulan lapan tahun lepas (2010) di perpustakaan daerah bera. beberapa kali aku belek dan letak tapi tak jadi pinjam. entah kenapa pada hari yang berkenaan, hati aku terpaut dan lalu berkenan pulak nak meminjamnya. sebenarnya aku pinjam pun kerana pengarangnya al-taha atau nama sebenarnya abdul talib hassan. antara novelnya yang popular ialah saga.

di rahang sumpah ini betul betul menyumpah tapi nasib baik bukan menyampah. kenapa pulak aku kata begitu. sebabnya, beberapa kali aku baca mesti dua, tiga muka dah berhenti. maknanya lambat lah khatam. bukan ceritanya tak menarik atau tak bagus. jalan ceritanya ok, cuma aku yang tak ok kerana ada saja gangguan dan halangan. antaranya aku tertidur. maklumlah mata pun dah kelabu, tulisannya pun agak kecil, maka cepat sajalah mata aku pejam.

namun atas kesungguhan dan daya juang yang gigih, akhirnya berjaya juga aku menamatkan jalan ceritanya yang lain dari yang lain. tahu di mana aku berjaya menamatkannya. di grandstand - tempat duduk penonton di stadium hoki wisma belia pada bulan 4 yang lalu. memang aku bercadang nak menghabiskannya di sana kerana aku tahu pada waktu malam, tak ada apa nak buat, aku akan baca dan baca hingga selesai.

ketika pasukan bera main, aku berhenti dulu, kemudian sambung semula. lantaklah orang nak menjerit ke, nak bersorak ke, aku tetap dengan di rahang sumpah. balik ke asrama sekolah menengah teknik kuantan, lepas solat maghrib jamak dengan isyak, aku sambung lagi. ternyata usaha aku itu berbaloi, cerita yang watak utamanya bernama buyung itu aku sudahi dengan satu ngeliat yang panjang. alhamdulillah...getus hati aku tanda puas yang amat sangat. masakan tidak pinjam buku bulan lapan 2010, tamat baca pada bulan empat 2011. itu belum dikira tarikh aku pulang pada bulan enam 2011 yang lalu.

nasib aku baik, ketika proses memulangkan buku itu, pegawai yang bertugas berkata: "dah lebih tempoh dah ni. lama sangat pulak tu, tahun lepas lagi...," aku hanya sengih saja. "sepatutnya kena denda ni, tapi sekarang dalam bulan enam, bulan buku sedunia, jadi dimaafkanlah, lain kali jangan buat lagi." aku hanya tersengih lagi sambil menarik nafas lega dan berkata: "terimakasihlah." lalu memanjat anak tangga ke ruang atas untuk memilih buku lain yang akan menjadi mangsa seterusnya.

jalan cerita di rahang sumpah ini menarik kerana pada aku ia mengisahkan si buyung, yang terpaksa menunaikan wasiat ayahnya disamping mencari seorang gadis yang ditemui di lapangan terbang kemudian terpisah tanpa sempat bertukar sebarang maklumat tentang diri masing-masing. dalam jalan cerita itu ada juga disebut pekan kampung awah, cenor, mentakab serta segamat. kerana ia melibatkan cerita-cerita orang tua-tua di zaman darurat dan jepun. jalan ceritanya mudah difahami dan tidak membosankan serta agak mencabar minda ketika buyung mengalami satu peristiwa seperti yang pernah beliau bermimpi, dan peritiwa itu memang pernah berlaku cuma orang lain yang mengalaminya.

ahhh!...kau orang bacalah sendiri buku itu kalau terjumpa dimana-mana perpustakaan. malaslah pulak aku nak cerita lebih-lebih, cuma sekarang ini aku sedang memeram sebuah lagi buku iaitu 'memoir seorang guru" hasil tulisan azizi abdullah. seorang lagi penulis yang aku amat suka baca bukunya. itu dulu-dulu, ketika belum beranak pinak. kini...sehari satu muka surat pun payah... tak tahulah bila boleh dibuat majlis khatamnya nanti. lebih-lebih lagi di bulan puasa ni, nak khatam al-quran dalam satu bulan pun sangkut-sangkut, sempot-sempot dan asyik tertangguh saja.

apa pun aku akan cuba juga agar ia tidak melangkau tahun, nak perbaharui tarikh pemulangannya pun rasa malu, dah tiga kali dah diperbaharui, tapi tak jugak habis dibacanya. ok lah, cukup dulu cerita kali ini.
lepas ni nak buat cerita apa pulak, ya? ooo... jundullah: layakkah aku? belum lagi aku ceritakan, lepas tu nak buat cerita tentang seseorang...suspen, suspen... dan kalau boleh sebelum menyambut hari raya puasa tahun ini, aku nak kongsi lagi beberapa kad raya zaman tori. tentu dah bacakan siri kad raya zaman tori 1 hingga 8 pada bulan 10 2010 dulu. tak kesahlah kalau tak baca. aku bukan rugi apa pun. macam sombonglah pulak. sumpah...! aku tak sombong punya. tapi kali ini lebih padat dan panas cuma aku masih lagi tercari-cari sekeping kad penganti diri yang aku terima pada tahun 1992. kalau tak jumpa jugak malanglah nasib aku. kad orang lain semua aku simpan, tak kan kad dia ni aku tak prihatin pulak. musykil...musykil... sekian, semoga bertemu kad... wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan