Jumaat, 19 Ogos 2011

jundullah...layakkah aku? - 4.



aku tiba di perkarangan darul ikhwan yang merupakan markas pas kawasan bera lebih kurang pukul sebelas setengah malam. kedengaran suara cik lah atau pun abdullah bin ismail sedang membentang kertas kerja beliau mengenai peranan dan tanggungjawab ahli dalam gerakan islam. aku tahu sebab aku turut serta dalam mesyuarat untuk program tamrin qiadi ini. tapi tak sempat turut serta dari awal program ini kerana ada majlis lain di surau taman triang maju sebentar tadi. kalau tidak dari petang aku dah ada kat situ.

aku perhatikan bilangan kereta tak lah banyak seperti yang diharapkan oleh pihak penganjur. aku hanya bersandar di dalam van mendengar setiap ulas perkataan yang cik lah ucapkan. ternyata ia telah hampir menamatkan slot yang di peruntukan kepadanya. aku sengaja tak keluar dari van, selain dari nak mendengar dapatlah jugak aku berehat seketika sebelum aku tidor nanti.

setelah hampir lima belas minit, maka tamatlah slot pembentangan kertas kerja. para hadirin mula bersiap-siap nak tidor dan ada yang masih bersembang sambil minum dan makan baki biskut yang masih ada di atas meja. aku turun dan masuk ke dewan sambil bersalam dengan beberapa orang, ada suara gurauan yang memperli aku kerana lewat datang, tetapi aku gelak saja sebab dia orang tak tahu urusan aku dari pagi tadi belum cukup rehat lagi. aku menuju ke suatu meja yang dikelilingi oleh beberapa orang sambil menghadap sebuah laptop. ooh! daftar pemilih rupanya.

apabila menyedari kedatangan aku, penyelaras daftar pemilih pun bertanya kepada aku: ustaz ada bawak laptop? ada, jawab aku ringkas. keluarkanlah, nak install daftar pemilih tahun 2010 untuk satu pahang. aku tak banyak cakap pergi semula ke van dan datang kembali dengan beg laptop aku dan mengeluarkannya lalu switch on. maka bermulalah operasi memasukkan data pengundi ke dalam laptop aku. sebab itulah aku seboleh-boleh akan menjaga laptop aku dengan sebaik mungkin. walau pun kadang-kadang ada juga masa ia meragam dan buat hal.

jarum jam menunjukkan hampir pukul satu ketika operasi install itu selesai. aku memang mengantuk tapi laptop aku dah hampir kehabisan bateri dan perlu di'charge', untuk mengelakkannya aku pun mengeluarkan charger dan memasangnya. aku lihat beberapa orang telah pun berbaring dan berdengkur kecuali aku dan dua, tiga orang saja yang masih berjaga. setelah memastikan laptop aku di'charge', aku pun mengambil beg laptop aku dan meletakkannya dengan jarak dua kaki di sebelah bantal roslan. setelah menyapu sedikit habuk dan pasir yang ada di atas tikar, aku pun berbaring dan mengiring sambil membaca apa-apa yang patut dan cuba memejamkan mata aku.

ketika aku hampirkan terlelap, tiba-tiba bau ubat nyamuk begitu kuat menusuk ke lubang hidung aku. makin kuat baunya apabila ditiup angin. aku memang pantang dengan ubat nyamuk ini. tak kiralah jenama apa. asal ubat atau lebih tepat lagi racun nyamuk, ia pasti akan membuat hidung aku rasa tak selesa dan macam tersumbat. aku pun bangun dan mengeluarkan kain pelikat dari dalam beg lalu menyelimutkan tubuh aku dan sedikit menutup hidung aku. tapi apakan daya, baunya masih juga dapat masuk dan mengganggu keselesaan aku yang nak tidor.

lagi sekali aku bangun dan mengalih kedudukan bekas ubat nyamuk agar jauh dari tempat aku berbaring itu. kembali berbaring dengan beralaskan tikar, berbantalkan beg laptop serta berselimutkan kain pelikat aku pun cuba melelapkan mata ketika jarum jam hampir menunjukkan ke angka dua. tak boleh jadi! aku mesti tidor, kalau tidak nanti pukul berapa nak bangun untuk qiamullail. dalam mata aku terkelip-kelip itu, entah masa bila aku terlelap dan hanya tersedar apabila kedengaran suara azan.

hah! nasib baik bukan azan subuh tetapi sebaliknya azan untuk mengejutkan para peserta tamrin agar bangun untuk bersiap bagi slot qiamullail pulak. aku yang baru tidor, rasa dah lama terlelap tapi masih ada rasa mengantuk. setelah mengambil 'bantal', dan meletakkanya berhampiran laptop aku yang masih belum penuh baterinya, aku pun menuju ke van dan mengambil apa yang patut lalu menuju ke bangunan tandas dan masuk untuk menunaikan apa yang biasa aku buat apabila bangun dari tidor. tapi semua dah penuh, nak tunggu ramai lagi yang juga sama seperti aku.

aku pun menuju semula ke van aku dan terpandang paip di belakang bangunan tempat memasak. tanpa berlengah aku pun meredah rumput yang tebal dan kemuncup yang setinggi lutut aku. tak dapat mandi pun tak apa, janji dapat bersihkan diri dan gosok gigi, kata aku dalam hati. sedang asyik menggosok gigi sambil menampar nyamuk yang hinggap di merata badan aku, entah macam mana terdetik di hati aku: JUNDULLAH...LAYAKKAH AKU!

selesai beberapa solat sunat yang dilakukan secara bersendirian, maka didirikan pula solat sunat tasbih secara berjemaah yang dipimpin oleh ustaz sulaiman. seingat aku, ini kali ketiga aku menunaikan solat sunat tasbih dalam hidup aku. ternyata lemahnya iman aku dan kurangnya aku berqiamullail dalam hidup ini. sebelum azan subuh sempat dilakukan solat sunat witir dengan dua salam. selepas solat subuh, satu tazkirah haraki telah disampaikan oleh saudara musannif.

dalam menghayati tazkirah tersebut, aku teringat semula detik hati aku ketika menggosok gigi di tepi paip belakang tempat memasak. fikiran aku pun berligar-ligar ke sana kemari sambil masih juga mendengar tazkirah yang disampaikan. aku nak tulislah dalam blog tentang 'jundullah...layakkah aku? bukanlah nak menunjuk tapi sebagai satu penilaian buat diri aku sendiri, apakah aku ini layak untuk menjadi jundullah. dengan apa yang aku lalui setiap hari, setiap minggu, setiap bulan malah setiap tahun, apakah aku layak untuk menjawat atau menyandang jawatan sebagai jundullah.

sebenarnya tiada apa lagi yang aku nak cari dalam hidup ini. boleh dikatakan semuanya telah aku miliki. usah ditanya tentang kekayaan. kerana jika dihitung wang ringgit yang aku belanjakan untuk keluarga aku, untuk berderma di jalan Allah atau bersedekah kepada fakir miskin tidaklah sebanyak mana. malah aku kadang-kadang tak tahu macam mana aku boleh menyara keluarga aku dengan wang gaji yang tak cukup makan. tapi ternyata manusia tidak kaya. sebaliknya Allah lah Yang Maha Kaya. itu memang tidak dapat dinafikan oleh sesiapa pun. kita hanya memiliki kekayaan yang dipinjamkan olehNya untuk seketika cuma.

apa lagi yang aku mahu? hanyalah untuk mendapat redha Ilahi sahaja lagi yang belum aku miliki. aku tak tahu apakah aku telah memperolehi keredhaan dari-Nya atas apa yang telah aku lakukan dalam hidup ini. memang aku tak tahu! justeru itu apa yang aku idamkan ialah satu penamat dalam kehidupan ini yang digelar sebagai MATI SYAHID. aku tak tahu sama ada aku telah bersedia atau belum. cuma apa yang aku lakukan sekarang ialah sekadar menunaikan apa yang terdaya oleh aku. untuk lebih dari itu... waAllahu a'lam... terserah pada Yang Maha Esa untuk menentukannya.

program tamrin qiadi itu berakhir selepas sarapan pagi yang disediakan oleh muslimat iaitu nasi goreng dan teh o panas. sedap jugak rasanya menu itu. mungkin kerana aku lapar agaknya maka bertambah aku makan pada pagi itu.

aku balik setelah mendapat panggilan dari isteri aku yang bertanya pukul berapa nak balik. mungkin ia nak ajak aku pergi pekan sehari agaknya, untuk membeli sayur atau lauk bagi bekal seminggu. kalau tak pergi, bolehlah aku ke tanah sejuring buat apa yang patut. selepas zohor nanti nak hantar anak-anak aku balik ke asrama masing-masing pulak. pukul enam petang baru tiba semula ke rumah. besok nak hantar peserta kempori pengakap ke tasek bera. hari rabu jemput semula.

fuuh...! jundullah kah aku? kalau nak dicatat, panjang lagi catatan ini tapi cukuplah sekadar ini sahaja, kalau tidak nanti tiap-tiap malamlah aku terpaksa berjaga untuk menceritakan apa yang patut dicerita. bising lagi isteri aku...hahahaha... ok! wassalam...jumpa lagi...daaa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan