Khamis, 30 Julai 2009

janji aku...

salam untuk semua...
aku berehat untuk beberapa hari, beri peluang danau kalbu ku menarik nafas setelah berhempas pulas menyiapkan siri surat jaman tori. itulah antara koleksi antik aku yang aku simpan sebab aku sayang. kalau tak di catat kat sini aku bimbang ia hilang atau akan dimakan oleh bubuk(kenal ke bubuk?). atau pun akan terjumpa dek anak-anak aku, nanti dibuatnya roket atau contengan-contengan yang amat perit mata melihat atau saja-saja jadi mangsa jari jemari halus mereka. bila dah dicatatkan tak perlu risau lagi kerana ia telah selamat disimpan di alam maya. boleh baca bila-bila rasa nak baca malah jika terjumpa dek tuan punya yang menulis surat tu, lagi baguih no!

dulu aku ada janji nak siapkan sajak-sajak yag tertunda puluhan tahun(ye ke puluhan tahun?). sajak-sajak itu aku hanya sempat tulis tajuk dan beberapa baris saja. kemudian putus idea dan hilang punca, nasib baik tak putus nyawa. jadi sebagai permulaan aku fikir aku nak mulakan dengan mengimbas kembali kenangan hari terakhir aku di srb agama lawas. di hari terakhir itu diadakan perhimpunan di dalam dewan kerana meraikan aku dan ustazah hanizah(isteri pok ser kelate) yang dapat bertukar ke semenanjung. semasa giliran aku diminta membuat ucapan terakhir atau sebagai apa-apa saja, aku sempatlah membaca puisi aku yang aku tulis khas untuk kenangan semasa berada di lawas.

Saat Keberangkatan Aku meninggalkan Daerah Mu.

Saat itu akan tiba jua
di mana kata-kata bagaikan tersembunyi di halkum
dan mata yang berkaca menayangkan segalanya
dengan apa lagi dapat ku tutup perasaan ini
sedang hati telah lama basah oleh airmata.

Insan,
terlalu banyak luka di hati ini
terlalu indah kenangan kita bersama
aku yang datang dulu penuh tandatanya
kini pulang dengan kuntum yang mengharum.

Anak-anak,
lihatlah diri ini yang pernah kau kenali
satu saat ia akan hilang dari pandangan
bukan ia pergi membawa diri
tapi detik ia kembali telah tiba.

Lawas,
terima kasih kepada daerah mu
kerana sudi menerima diri ini
dengan apa pula untuk ku balas budi mu
sedang bakti ku hanya sebatang lidi.

Kesayuan, kepiluan
pun datang satu persatu menyelubungi diri
rasa gundah rasa resah
telah lama merah menanti masa untuk tumpah.

Namun,
saat kepulangan ini
akan aku kenang sepanjang hayat.

Saat akhir aku menatap wajah daerah mu
semoga tiada lagi rasa terkilan
di hatiku jua di hatimu
biarkan rasa-rasa yang pernah menggila di kalbu
terkubur terus tanpa ungkitan tanpa nesan
memang aku jua kita makhluk biasa
yang singgah sebentar
dalam menuju kehidupan hakiki.

Insan,
maafkan diri ini
yang sering terlatah di daerah mu.

B.Tan 95.

* Aku kan tetap mengenang kalian. Semoga kita bisa berjumpa lagi. Terima kasih. 95.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan