Ahad, 19 Julai 2009

surat jaman tori - vi

Ayahanda Jamaluddin
17.6.1992

Kepada anakanda ku yang diingati lagi diharapkan dengan mendapat selamat hendaknya amin.
Disini ayahanda memberi jawapan yang anakanda taliphone tempoh hari, iaitu anakanda suruh ayahanda tanyakan anak mat balak itu. tapi ayahanda cuba mau berbincang dengan ayahda jalil dia pun tidak bersetuju juga. kerana kita mahu mencari isteri mengikut hadis Rosulullah sws mahu ada 4 sifat pada perempuan itu. hinggalah kepada ayah dan keluarganya. yang paling utama ialah ugama, iaitu mohmad balak itu tidak sembahyang jumaat sudah hampir berpuluh puluh tahun. Kakaknya petang keluar ke kerayong ini dengan menaiki basikal rambut mengerbang dan memakai seluar pendek dan baju tangan pendek dengan bergaya ini kah pakai orang Islam. kata ayahda Jalil nya budak itu tiada bergigi jadi ayahda nya tidak bersetuju.
Ayahanda harap anakanda cubalah kali ini ikut pilihan ayahanda yang kedua iaitu anak lebai romli- ia adalah kawan tina anak makteh limahnya, dan masa ini berkerja di kedai buku tempat susila kerja di teriang itu. dan dia berkawan pula dengan susila pergi dan balik bersama sama susila naik basikal.
Ayahanda sudah dua kali pergi ke kedai itu dia adalah bahagian jualan melayan pelanggan membeli barang, petang ini 16.6.92 ayahanda pergi ke kedai tempat dia kerja beli kertas tulis yang hatar kepada anakanda dia layan ayahanda dengan baik. tapi ayahanda malu takut orang kata pak haji mengorat pula. Cept ayahanda keluar dan ayahanda ingin tahu iaitu adakah anakanda hendak kahwin masa cuti sekolah bulan 11 ini bagilah jawapan dengan segera. kalau tidak tunggulah masa anakanda balik nanti senang berbincang hanya sakian sahingga dilain berita sambutlah salam kaseh mesra dari ayahanda da keluarga.
Tapi kalu anakanda mahu mengiku ayahanda boleh ayahand pinangkan dan terus bertunang ada wang bulan 11 buleh nikah..
kalay anakanda hendakkan anak mat balak- terpulanglah kepada anakanda sendiri.

yang benar

(tandatangan)
17/6/92



*aku tergelak selepas membaca surat dari ayah aku ini. bukan kerana gaya bahasa atau salah ejaannya, tapi kerana ceritanya yang terkandung dalam surat itu. apabila aku dah kahwin dan aku tunjukkan surat itu kepada isteri aku, ia pun tersenyum jugak setelah membacanya. aku tanya dia, kenal tak mat balak. dia kata kenal tapi anak mat balak yang aku suruh mak ayah aku tengok tu dia tak kenal. budak tu satu darjah dengan aku semasa bersekolah di sekolah kerayong, orangnya ok lah, tapi tak tahulah pulak aku dia tak ada gigi. mungkin sebatang dua kot yang tak ada tu. ayah aku kata harap aku ikut pilihannya yang kedua, pilihan pertama siapa? entah, aku pun dah tak ingat siapa dan tak tahu siapa.
ayah dan mak aku sibuk-sibuk nak cari calon isteri aku tu sebab takut aku kahwin dengan orang sarawak, almaklumlah jauh macam-macam boleh berlaku kalau tak kuat iman. pada masa tu aku pun dah tersangkut kat sorang guru sandaran kat sekolah aku posting, tu yang buat mak aku cemas tak senang duduk dibuatnya. nasib baiklah si dayang tu jual mahal tak layan aku, walau pun baru putus cinta dan pakwenya kahwin lain, kalau tidak berbinikan orang sarawaklah aku.
dipendekkan cerita jadilah aku sorang-sorangya anak mak dan ayah yang kahwin ikut pilihan orang tua. mungkin dari situlah agaknya berkat doa dari mereka berdua, aku dah ada lapan cahaya mata, siapa sangka cinta lepas kahwin pun boleh bahagia dan insyaAllah akan kekal hingga ke ahir hayat kami berdua. buat isteri aku, terimakasih atas segalanya.
mungkin di satu masa nanti, ada yang terbaca catatan ini dan tersinggung dengan isi surat ayah aku tu, aku bagi wakil ayah dan keluarga mohon maaf kerana bukanlah niat aku untuk mendedahkan keburukan sesiapa pun. kita sebagai manusia biasa memang tidak lepas dari melakukan salah dan silap, tapi sebagai orang berakal, tak kan lah kita sentiasa ingin berada dalam salah dan silap, dan sentiasa melakukan salah dan silap. oleh itu perbaikilah diri dan hiasilah peribadi dengan iman dan takwa kepada ilahi sebelum kita MATI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan