Rabu, 22 Julai 2009

surat jaman tori - 9

Hang Jebat
Melaka.

Assalamualaikum,

Apa cerita orang kita. Sihat ke idak. Diharapkan dirimu sihat selalu hendaknya. Macam mana keadaan di sana dlam bulan puasa ni.

Terlebih dulu aku memohon berbanyak-banyak kemaafan kerana kelewatan surat ku membalas surat mu tempohari. Apa nak buat Bob. Sekolah aku terlalu sibuk le Bob. Alahai, macam duk kat maktab balik rasanya. Bob, macam ni mau aku masuk balik maktab. Tapi ini mustahil akan berlaku pada diri ku. Aku tak kan pergi lagi ke maktab buat selama-lamanya. Kalau aku pergi pun setakat Bilik Seni dan bilik En. Muttalib yang atas dewan Sri Kinta. Benci aku tengok maktab. Kalau aku ada kepentinggan sangat misalnya untuk dapatkan kerawang baru misalnya, baru le aku pergi. Konvo pun aku tidak akan pergi. Jangan harap aku jadi "Kuli Batak" untuk kali kedua. "Good Bye Maktab untuk ku".

Baru-baru (masa cuti) Cheh ada bagi tau aku tentang dua orang tua tu M & S. Mereka berdua amat memujilah KPS tahun kita, kerana katanya "Budak KPS" tahun kita ada/cukup lengkap segala-galanya. Budak tahun kita cukup berbakat dan gigih dlam segala hal. Katanya, tanpa mereka berdua, budak-budak kita boleh membuat kerja dengan baik dan berdisiplin. Jauh sekali pada tahun ini. En. M seakan-akan ingin memanggil balik kumpulan kita untuk berkhidmat dengan mereka. InsyaAllah kalau ada masa aku akan pergi juga jumpa dia orang untuk dapat akan bimbingan mereka tentang seni. Setakat ini tentang kerawang, kau jangan tanyalah Bob. Yang terbaru langsung tidak ada. Yang dulu-dulu punya ada le.

Macam mana dengan keadaan Joey sekarang. Tangkap lentok lagi ke. Wah, dalam diam-diam jeratnya mengena kat Kampar ye. Tolong cakap kat Joey, kalau dah dapat kak, adik tu jangan nak cuba kacau. Ini Hang Jebat punya cerita. Membujur lalu melintang patah. Jangan cuba nak jolok sarang tebuang, nanti paroh akibatnya.

Bob, dari mana kau dapatkan alamat aku. Aku tercari-cari juga mana alamat kau. Tapi tak dapat. Rupa-rupanya kau lebih pintar dari aku ye.

Untuk pengetahuan mu, aku duduk serumah dengan Azam. Sekolahnya pun tak berapa jauh juga dengan aku. Tu yang aku dapat duduk sekali. Wah, Azam dasyat sekarang ni cakap lu. Baru aje duk kat Melaka 3 bulan dah dapat 3 orang awek, wah hebat. Tinggal lagi lima tahun kat Melaka tak tahu macam mana cerita le.

Aku balik kampong cuti baru-baru ni, aku jumpa semua member iaitu Suhaidi, Khalid, Mat Badrul. Wah, mereka semuanya mewah-mewah belaka. Dah le gaji STPM, sebelah petang dapat mengajar sekolah Lepai lagi. Satu jam dapat $7.00. Bayangkan lah dia mengajar 2 jam sehari. Rumah free, air free, cuma bayar bil letrik $3 sebulan. Cukup satu tahun beli kereta jawab le.

Engkau kat sana tak kan tak ada duit. Setahu aku engkau dapat banyak duit elaun. Boleh le beli kapalterbang sendiri untuk pulang ke Semenanjung. Macam mana cuti panjang nanti, kau balik tak. Kalau kau balik, nak lepak-lepak kat Melaka boleh le aku tunggu kau.

Akhir kata, Selamat Berpuasa dan Selamat Menyambut Hari Raya. Maaf Zahir Batin sekiranya ada termakan, terminum, terkata, terkutuk, terkentut dan bermacam-macam ter lagi, harap dimaafkan dan anggaplah itu hanya gurauan dan fenomena hidup. Mintak di halalkan dunia dan akhirat.

Wassalam.

Aku nak kirim kuih Raya pada kau tak ada sape yang nak pergi. Sory ye.....

P/s: Sampaikan salam pada member-member Sarawak jika jumpa.

Jebat Melaka
(tandatangan)




*ini salah sorang member serumah di taman cempaka, ipoh dan taman maju jaya, kampar. orang terengganu pekat tapi ngaku hang jebat. perasan betullah dia ni. namanya salim bin jusoh tapi terkenal dengan panggilan salim misai, misainya tu kalau pensyarah tengok, pensyarah pun kecut agaknya. aku, salim, Cheh dan suhaidi pernah naik motor pergi cameron highlands pada cuti raya cina tahun 1990. sampai tengah jalan bantai dek hujan, habis basah kuyup, tapi dek semangat nak berjalan-jalan, itu semua tolak tepi. petang baru balik, senja baru sampai ipoh. orangnya nampak kasar dan garang tapi baik hati. orang kuat kps(kumpulan pencinta seni) yang selalu sibuk dengan koleksi kerawangnya dan m & s ialah pensyarah seni kami iaitu en. muttalib dan en. sukor. kami lebih rapat dan mesra dengan mereka berdua dari pensyarah pengajian agama, sehingga kami pernah disindir. tapi biasalah kami bukan jenis makan saman, sindir ke, perli ke, apa orang lain nak sibuk. janji kami tak kacau orang lain. sekarang ni tak tahu di manalah agaknya jebat ni bertapa. tapi insyaAllah aku akan cuba cari dia, samada di gunung, di gua atau dalam lubang cacing sekali pun, bukannya apa sekadar nak bertanya khabar berita, sihat ke tidak.....itu aje!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan