Khamis, 16 Julai 2009

surat jaman tori - ii

FAKHRUDDIN IDRIS B. MOHAMAD ALI
NO 80 KAMPUNG MENGKASAR
26600 , PEKAN PAHANG.


Apa khabar sekarang, moga hendaknya dengan izin Allah taala sihatlah kamu hendaknya. Bagi diriku disini seperti biasa macam orang biasa. Arakian kalau hendak diceritakan oleh sekelian orang akan ceritaku ini tiadalah dapat akan dia kerana kalau dicuba dengan kuasa tujuh petala langit sekali pun akan gagal dia, demikianlah hebatnya Tuanku Fakhruddin al-Maktab Kinta.

Tersebutlah kisah disebuah negeri namanya lupalah pula, akan tempatnya masih lagi ingat iaitu di palong 9 adanya tempat Tuanku Fakhruddin mengajar dulu di negeri sembilan disebut orang. Akan dicerita oleh orang kebanyakan bahawa Fakhruddin telah bertukar sekolah adanya. Kini ia mengajar dikampungnya sendiri pula. Yang malangnya pula Isterinya masih mengajar ditempat lain, pendek kata dari mula kahwin sampailah sekarang tiada serumahlah ia laki bini. Demikian lah lumrah alam ada mudah dan ada susah.

Hatta sekarang ini Tuanku Fakhruddin masih lagi lagaknya bujang dah kahwin. Dan tiap-tiap minggu berulanglah ia ke kampong isterinya juga. Jauhnya 4 jam perjalanan jua adanya. Pendek kata kalau naik basikal penatlah berkayuh. Kalau berjalan kaki alamat tak kembalilah ia.

Tersebutlah kisah lah ingin tau cerita orang disana, apakah sudah berubah atau masih seperti dulu lagi. Kirimlah berita pasti dibalas walaupun agak lambat. Bagi Tuanku Fakhruddin macam biasa, macam dulu-dulu dengan riuhnya.

Mentari kian pudar sinarnya, embun mula membasahi ruang beburung sudah kembali ke sarang, kutu mlam mula keluar mencari sasaran namun mataku sudah pedih pandang komputer ini. Namun begitu kita tetap kawan. Ampunlah dosa ku dari hujung kaki ke hujung rambut.

SEKIAN

PECAH KACA PECAH GELAS
SUDAH BACA HARAP BALAS


* Aku lulus kursus SSB
* Nama sekolah aku Sek. Keb. Seri Terentang, 26600 Pekan.
* Insyaalah sikit masa lagi aku dapat anak.
* KITA TETAP SAHABAT


*Begitulah bunyi warkah tanpa tarikh dari rodong aku yang bergelar 'Yeh'. Sorang lagi member kamceng semasa di staf, pekan. kenangan aku dengan dia yang paling melekat dalam kepala aku ialah aku pernah menumpang basikal dia pada waktu malam nak ke sekolah agama ketapang, kerana kami di tugaskan untuk menjaga barang pameran sempena Masisupa tahun 1985, kami berkonvoi beramai-ramai dan berlumba pulok tu. Nak jadi cerita sampai kat simpang tiga depan hospital pekan yang lama basikalnya telah melanggar lubang tepi jalan. aku rasa aku bukanlah berat sangat tapi basikal Yeh patah dua dan aku tertumus atas Yeh yang tertiarap atas basikalnya yang malang itu. Apa lagi gegak gempitalah alam dengan gelak ketawa dari member-member yang lain. Pulok tu tayar depan bergolek-golek tengah jalan. rupa-rupanya aku yang kurus ini berat jugak. Terpaksalah 'basike' yang putus dua tu masuk wad tepi tiang 'hospite'. Lalu kami pun menapaklah beramai-ramai dengan cerita dan gelak yang tak kesudahannya. Tapi itu semua adalah antara kenangan yang teramat indah dalam hidup ku ini. Buat Yeh sekalung Al-Fatihah dariku, semoga roh mu ditempatkan bersama roh-roh mereka yang beriman. Amin. Khabar tentang pemergian Yeh hanya diketahui ketika aku ke pekan menhadiri majlis perkahwinan anak saudara aku Badrul Hisham pada tahun 2001, beberapa bulan selepas beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir kerana sakit lelah yang diwarisi dari arwah ayahnya. Tersentuh hati aku ketika membaca frasa 'KITA TETAP SAHABAT' sedangkan ia kini berada di alam barzah, destinasi semua umat manusia yang MATI. Terkenang kembali keriuhan Yeh yang ada saja ideanya untuk meriuhkan suasana. Aku hanya berdoa agar anak-anak Yeh sejahtera hidupnya dunia dan akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan