Sabtu, 25 Julai 2009

surat jaman tori - 14

Assalamu'alaikum

Doa dari kejauhan, moga bob dan keluarga yg disayangi sihat selalu hendaknya. Bagaimana dgn si comel, setelah ditinggalkan hampir 6 minggu! Oh ya, Wan sihat ajak, macam biasak. Cuma bila rindu mengamit rasa, nostalgia kita datang menjelma. Bila agaknya kita boleh jalan-jalan lagi kat Waterfront atau makan-makan di Taman Kereta dan bilakah agaknya kita bisa mengulangi duduk bersembang sambil minum nescafe dan makan keropok/roti.

Bob,
Segalanya Allah yang merancang pertemuan kita, justeru itu perpisahan pun Dia juga yang menentukannya. Cuma harapan Wan, suatu hari nanti Wan akan dapat berjumpa kembali dengan Bob dan family Bob sekali. Bagaimana dengan cuti 3 minggu ni? Balik tak? Dan kalau bob balik cuti akhir tahun nanti sila hubungi wan, moga-moga kita dapat atur pertemuan.

Bob,
Tentu waktu tok kitak sibuk dgn exam. Kamek pun di sitok lintang pukang dgn anak murid. Banyak benar ketinggalan. Apa boleh buat bob dah nasib badan.....
Oh ya, abang Mie ada hantar berita tak? Kalau ada tu, wan kirim salam ya. Saat nak berpisah tu, kami sempat bertengkar pasal alamat. Wan langsung tak bagi alamat dgnnya. Dia pun merajuk sikit. Dia pertikaikan wan, sebab tak ambil alamat bob. Sebenarnya wan simpan dlm kotak kecil atas kepala. Wan dah curi alamat bob dan abang mie. Bob ada tak simpan alamat wan? Agaknya dah lupa tu... tak apalah, siapalah kita ......

Bob,
Akhir bicara, wan mohon jutaan kemaafan andainya sepanjangpertemuan kita, ada bicara dan tingkah laku wan yang bisa menyinggung perasaan bob. Mintak halal segala yang termakan dan terminum. Mintak maaf ya, sebab sik sempat ngantor bob balik. Oh ya, jangan lupak ngantor gambar/negatifnya (yg ada wajah wan).

Bob,
Jangan lupak gambar ya. Nanti wan kirimkan wangnya. OK. Akhir kalam, sambutlah salam ukhwah yang berpanjangan dari wan untuk bob dan family di Lawas.

Wassalam
Wan Ismail W. Elias,
SRK Kuala Muput
97200 Tatau,
Bintulu./

No.6, Kg. Sajingkat,
93000 Kuching
Sarawak
082-439171



*Wan Ismail adalah kenalan aku semasa kursus induksi di kuching, sarawak. hampir enam minggu kami berkampong di hotel liwah, kuching. beliau masih bujang tapi bukan sebilik dengan aku, yang sebilik dengan aku ialah abang mie, guru yang mengajar di smk kota samarahan. selalulah kami berdua keluar berjalan-jalan di waktu malam di sekitar waterfront sg. sarawak sambil melihat telatah orang dan air pancut yang bergerak mengikut irama muzik atau makan-makan di taman kereta. jangan tanya kenapa namanya taman kereta, sebab aku pun tak tahu. mungkin di tingkat bawah tu ada tempat parking kereta kot. aku pun dah tak ingat samada aku hantar gambar atau negatif. tapi surat aku selepas itu ia tak balas pun. mungkin ia dah bertukar sekolah agaknya. jika sesiapa yang terbaca catatan ini dan mengenali hamba Allah ini boleh memaklumkan kepada aku, kerana nombor telefon yang diberinya itu telah tiada dalam perkhidmatan. cuma alamat tu saja lagi aku belum cuba hubungi. surat yang dihantar olah wan ismail ini menggunakan letter head hotel liwah. tapi maaflah aku tak reti nak masukkan ia dalam catatan ini. aku pun tak tahu macam mana aku boleh mesra dengan dia ni, sebab yang mula kenal ialah abang mie kerana mereka satu kumpulan. aku ni jenis tak banyak cerita, jadi lambatlah sikit dapat kawan. semasa aku nak balik ke lawas selepas habis jamuan perpisahan tu, aku tengok dia orang masih lagi sibuk bergambar dan berborak, sedangkan aku terpaksa berkejar ke airport supaya tak tertinggal kapalterbang, jadi tak sempatlah nak bertukar-tukar alamat dengan mereka semua. banyak kenangan manis dan pengalaman yang aku perolehi selama hampir enam minggu makan minum di hotel itu, badan pun rasanya dah jadi macam bau hotel. namun begitu aku teringat kepada marcus hugo matu lejau, seorang pegawai di jpn sarawak yang menguruskan kursus induksi. sebenarnya aku dipanggil mengikuti kursus induksi pada hujung tahun 1994, semasa itu isteri aku sedang sarat mengandungkan anak kami yang pertama. aku telah menumpangkan isteri aku semalaman bersama ku dalam bilik hotel telang usan sebelum aku dapat beli tiket untuk menghantar ia pulang ke semenanjung. tindakan aku ini diketahui oleh beliau, dan ia dengan penuh berlagak memarahi aku, walau aku cuba menerangkan kedudukan yang sebenarnya ia tetap tak mahu menerima dan menyuruh aku membawa isteri keluar dari hotel. kejadian itu berlaku ketika waktu makan tengahari di khalayak orang ramai. ketika itu aku hanya memikirkan isteri aku yang ada dalam bilik hotel sahaja. kalau tidak mungkin berlaku pertandingan tinju antara aku dengan si mamat tu agaknya. tapi syukur alhamdulillah keluarga isteri Wan Ali Wan Sakaran(sama mengajar di srb agama, lawas) sudi menumpangkan kami berdua beberapa malam sebelum aku dapat membeli tiket untuk pulang ke semenanjung. dan aku telah dituduh lari dari kursus, bagi aku ketika itu persetan itu semua, yang penting isteri dan kandungannya selamat. pada tahun 1995, isteri aku baru pulang ke lawas seminggu, aku terpaksa tinggalkannya kerana mengikuti kursus induksi, ambilan bagi mereka yang tercicir atau meminta tangguh termasuklah aku. tetapi si marcus itu dah tiada, kata wan ia telah di tukarkan sebagai pengetua kerana banyak aduan dari guru-guru tentang sikap dan tindakan kurang wajar yang sering beliau lakukan. kepada wan ismail wan elias, dah kahwin, ke belum. kalau sudah berapa agaknya cahaya mata beliau kini?

3 ulasan:

  1. assalammualaikum wbt
    saya anak saudara ckgu wan ismail..buat pengetahuan cikgu,ayah saudara saya sudah setahun yang lalu meninggal dunia akibat barah otak. beliau menderita hampir 3 tahun keluar masuk hospital serta menjalani 2 pembedahan & koma selama 4 bulan. beliau meninggalkan seorang balu (adik kepada ayah saya)& 6 orang anak yg berusia 13 - 5 tahun..AlFatihah

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa alaikumussalam wa rohmatullahi wa barokatuh...
      terimakasih dengan info yang disampaikan... sebak rasanya dada ini... tapi apakan daya Allah lebih menyayanginya. semoga ia tenang di persemadian sana dan dicucuri rahmat oleh Yang Maha Esa. Amin...
      Al-Fatihah buat Allahyarham...

      Padam