Khamis, 29 Oktober 2009

aku dan blog aku...2

setelah beberapa lama berseronok-seronok dengan 'percubaan pertama' aku mula terfikir nak tukar namanya kepada yang lebih ada unsur-unsur yang dekat dengan jiwa aku. bermenung dan merenung entah macam mana kepala otak aku terlintas kalimah danau kalbu ku. haa! danau kalbu ku! ini satu nama yang sangat simbolik dan ada nilai-nilai estetika. ye ke? keputusan telah diambil maka nama 'percubaan pertama' telah bertukar kepada 'danau kalbu ku' dan entri pertamanya ialah 'selingan jek'.

untuk 'b.tan' pula aku kekalkan namanya cuma aku perlu lebih berlaku adil dengan menambah sebanyak mungkin catatan dan bahan yang lebih ilmiah dan akademiknya sifatnya. tapi aku rasa dan fikir ada sedikit kesilapan akhirnya yang berlaku. terdapat beberapa catatan aku yang sepatutnya berada di 'danau kalbu ku' telah termuat dan terisi dalam 'b.tan'. mungkin kerana rasa ghairah aku nak cepat memperbanyakkan bahan di ruangan tersebut maka berlakulah apa yang telah berlaku.

tak kisahlah sebab ia tetap di dalam blog aku dan aku berpuas hati dengan isi kandungannya. tentang pengunjungnya aku tak pernah kesah sebab aku berblog adalah untuk melepaskan rasa resah dan tension yang kadang-kadang sering menyebabkab aku pening kepala, dah lah aku ini bertekanan darah rendah. orang lain darah tinggi, aku pulak darah rendah. dengan memiliki blog sendiri dapatlah aku meracau dan meraban, merepek dan bertempik tentang perkara atau isu yang aku tak puas hati. tapi kadang-kadang tak sempat jugak, suara-suara tempikan itu hanya bergegar dan bersiponggang di dalam kepala aku saja tanpa sempat dicurah ke dalam 'danau kalbu ku'. akhirnya ia akan mematikan mood aku atau setidak-tidaknya ia akan membantutkan daya kerja. sebenarnya terlalu banyak kerenah manusia yang menyebabkan kita tidak bersetuju atau kita akan melaungkan rasa fikir kita sendiri, kalau kita bersetuju pun masih terdapat tokok tambah yang akan lahir dari kotak fikir kita yang tidak genius ini. apa pun sama-samalah kita menyuarakan rasa hati dan nurani kita dengan penuh hikmah dan berhemah. rasa guris dan tersindir atau condong dan cenderung adalah perkara biasa sebagai manusia biasa. mana mungkin semua akan bersetuju atau membangkang dalam sesuatu isu. malah dalam bab agama pun masih ada khilaf, masih ada islam dan bukan islam. jadi itulah indahnya hidup ini yang telah disusun cantik oleh Yang Maha Berkuasa. ahh! panjang pulak celoteh aku dalam perenggan ini.

bagaimana pulak dengan 'kita kopek kita korek kita kompol'?
ooo! blog ketiga tu! atau ringkasnya aku panggil 3k saja muncul setelah aku nak menyalin semula sebuah buku (antologi)... eh! aku dah cerita dalam catatannya yang pertama. jadi tak perlulah aku nak ulang lagi. cuma proses menyalinnya masih belum berakhir, masih belum mencapai aras 50%. kerana ada saja halangan dan kekangan, gangguan dan cabaran yang telah menunda aliran kerja aku. kini terbit pula satu kemelut baru dalam minda aku. tapi aku tak kan cerita sebab ia masih dalam peringkat atau proses untuk mematangkan dahulu. kalau dah betul-betul cukup matang dan masak barulah aku akan lahirkan dia. tentang 3k aku tak berhajat untuk menambah atau memperbanyakkan isi kandungannya. cukup sekadar ia sebagai simpanan tetap aku yang tak mungkin akan mengeluarkan bonus atau menelurkan anak. untuk aku kongsi proses pembikinannya pun, aku masih belum bersedia. lagi sekali cukuplah ia sekadar di pinggiran danau kalbu ku.
sekian... aku dan blog aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan