Isnin, 16 November 2009

berjuang terus berjuang

berjuang terus berjuang
biar darah merah
tumpah di bumi ini
namun undur pantang pendekar.

sedarlah
bahawa kita anak medeka
tanah ini perlu dibela
dari dijajah pengkhianat bangsa.

laungkan kata azimat
bangunkan semangat umat
pecahkan tembok zulmat
jadilah kau sebagai penyelamat.

berjuang terus berjuang
usah gentar dengan gertakan
mereka hanya bisa menyekat
namun tak bisa membunuh semangat.

segala kudrat segala keringat
perlu dikerah membakar darah
biar panas terus menyala
menyinga pada mereka
untuk menerkam sidurjana celaka.

Pejuang
perjuangan ini perlu diteruskan
selagi kita ada maruah
jati diri harga diri yang mulia
kukuhkan azam hapus kemungkaran
hunuskan pedang pancung kezaliman
biar mereka mati bergelimpangan.


b.tan.
6.30-7.10
8.8.2000.


*masih ingat pada tarikh 8.8.2000? bagi mereka yang tak peduli tentang 'reformasi' mungkin tarikh itu sama seperti tarikh-tarikh yang lain. datang dan pergi tanpa meninggalkan apa-apa kesan dalam kehidupan mereka. tapi bagi aku ia sedikit sebanyak telah berupaya mengubah corak dan landskap politik di malaysia ini.
sajak ini aku jumpa semula ketika kembali membongkar kotak untuk 'dikemaskini' dan diangkut kembali ke seri buntar. rupa-rupanya masih banyak catatan aku yang tergantung dan tersimpan begitu lama. ada yang sejak aku tingkatan empat lagi. kononnya untuk dijadikan novel tapi sampai sekarang tak pernah siap. mungkin aku dah pencen nanti kot-kot ada masa untuk disambung semula penulisannya. itu pun jika umur panjang, kalau tidak tak tahulah. semuanya terserah pada Ilahi Yang Maha Mengetahui.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan