Selasa, 17 April 2012

usim: antara kesinambungan ilmu dan tuntutan RM... -3.


urusan pendaftaran dan mengambil modul beres ketika jam kat kaunter fakulti pengajian bahasa utama itu menunjukkan hampir pukul 12.15 tengahari. aku bergegas turun ke tingkat bawah dan menuju ke kawasan parking. hari itu hari jumaat dan aku dah mula rasa lapar. apa lah aku ni kan, asyik lapar saja. makan, makan, makan, perkara lain tak tau ke. aku melalui beberapa kumpulan pelajar/mahasiswa perempuan. aku perasan mereka pelik memerhatikan aku, tapi aku buat tak tau saja. apa dia orang ingat aku ni alien ke? cepat-cepat aku masuk dalam van dan beredar dari situ menuju ke bandar nilai melalui jalan di tanah milik persendirian. niat aku aku hanyalah nak cari tempat makan dan lepas tu tu cari masjid untuk solat jumaat. aahhh... itu pun ada kedai makan yang tak ramai orang. aku pun berlabuh kat depannya dan memesan nasi ayam berserta susu suam- minuman rasmi aku. tapi... apa ni? ini bukan susu suam, ini susu panas!!! suam dan panas pun tak tau nak bezakan orang ni. aku mintak ais batu, tak dihantarnya pulak.

 sedang melalui kawasan sungai lui. waktu ni jam tujuh lebih. masih belum banyak kereta.

selesai makan aku pun membayar harganya: rm 6.00 sahaja. tapi aku rasa agak mahal bagi orang yang berbaget kecil seperti aku. aku cuba menghitung rm dalam poket aku, cukup untuk bayar tol dan bakinya hanya beberapa ringgit sahaja. ketika aku sampai ke simpang nak keluar ke jalan besar, aku berpaling ke kiri dan... Subhanallah... di sini rupanya masjid. patutlah jelas kedengaran bunyi suara orang membaca al-Quran. aku pun membelok ke kiri dan menghala ke arah masjid serta men'snap' satu gambar untuk dipaparkan kat danau kalbu ku  ini. aku parking sambil menanggalkan kasut serta stoking dan memakai selipar. aku tak terus turun tapi sebaliknya memasang telinga mendengar ceramah/tazkirah/kuliah dari ustaz muda. aku agak muda pasal suaranya masih muda lagi. ye lah tu agaknya... heheheeh....

 kawasan sungai lui ni adalah kawasan felda. tak tau aku kenapa si aizat tu boleh buat lagu sungai lui.


bila masuk waktu zohor, ustaz muda pun berhenti dan disambung dengan laungan azan. aku perhatikan ramai kaum muslimin yang hadir ke masjid itu warga asing. atau pun pelajar dari luar negeri. tapi tak hairan pasal kat situ ada kolej antarabangsa nilai. aku pun turun dan beriringan bersama mereka menuju ke masjid dan terus ke tempat mengambil wuduk. dari luar masjid itu nampak kecil saja tapi bila dah masuk ke dalam rupanya luas dan selesa. ruang solat kat luar dan bermozek, begitu jugak ruang solat utamanya telah hampir penuh. setela selesai solat sunat tahiyyatul masjid, aku pun duduk dan memerhati sekeliling. memang ramai pelajar antarabangsa, kata aku dalam hati. terdapat 2 skrin tv yang bersaiz besar tergantung di kiri dan kanan bahagian hadapan masjid. satu berfungsi dan satu lagi tak. yang berfungsi memaparkan senarai imam dan bilal yang bertugas serta tajuk khutbah yang akan disampaikan. bagi aku itu biasalah bagi masjid yang berkemampuan dan berkewangan yang banyak. macam-macam boleh dibuat dengan wang sumbangan dari orang ramai itu.

pemandangan masjid nilai dari jarak jauh. jarak dekat belum ada lagi!!!

selepas azan kedua, imam/khatib pun naik memulakan khutbahnya. tapi apa yang menariknya, beliau tidak membaca teks sebaliknya teks telah tersedia dalam laptop dan beliau hanya membaca dan mengklik untuk beralih ke muka surat lain serta terpapar di skrin besar. bagi aku tiada alasan untuk mengantuk lagi kerana apa yang dibaca oleh khatib, kita boleh turut sama baca termasuk ayat-ayat al-quran atau hadis berserta dengan terjemahannya. aku masih ingat lagi topik yang diperbincangkan ialah bahaya ancaman yahudi terhadap akidah umat islam di seluruh dunia.

cuma aku agak terkilan kerana ayat al-Quran yang dibaca selepas surah al-Fatihah terlalu panjang. pada perkiraan aku hampir 15 minit pada setiap rokaat, yang menyebabkan aku sendiri rasa resah dan tak selesa. sepatutnya bila dengar ayat al-Quran kita makin takut dan gentar dengan amaran dari Allah. tapi kalau bacaan imam terlalu panjang hingga para makmum merasa resah kerana macam-macam perkara lagi, ini menunjukkan imam itu tak tahu atau setengah pendapat mengatakan itu imam syok sendiri kerana tidak memikirkan soal para makmum yang banyak urusan dan mungkin ada yang lapar belum makan lagi. tapi tak pelah...pasal ia dah terjadi.

selepas usai solat dan berdoa aku bergegas ke darul miah untuk 'berkameh' dah tak tahan sangat rasanya. aku pun sengaja berlegar-legar melihat gerai jualan kat luar masjid. berhenti kat gerai menjual cd ceramah ustaz azhar idrus, belek sana belek sini tapi bukan nak beli pun sebab tak da baget. aku patah balik ke belakang nak ke gerai menjual air untuk membasahkan tekak aku yang dah kering. tiba-tiba bahu aku dicuit oleh seseorang dan aku pun berpaling.... oooo.... abang din rupanya. dia tinggal di taman triang maju dan selalu ke surau triang maju. dia pemandu lori membawa kayu kayan. menurut katanya pukul 4 pagi tadi dia ke banting menghantar kayu. nak balik ke triang singgah dulu di nilai untuk solat jumaat.

setelah bersalaman sekali lagi aku pun beredar menuju ke van yang aku parking kat tepi jalan besar. sebelum  bergerak aku sempat menalipon isteri aku kerana terdapat beberapa panggilan tak dijawab. memanglah kalau aku solat aku akan tutup handset aku tu. perjalanan balik pun berjalan lancar saja tak seperti yang aku bimbangkan, takut-takut tak jumpa jalan nak balik. rupanya senang saja. selepas saja plaza tol aku pun menderu menuju ke seremban untuk keluar di persimpangan senawang. dalam kepala aku hanya ingat nak cepat sampai kerana ada beberapa perkara lagi yang aku perlu selesaikan. antaranya nak uruskan pasal besok hari. mana nak cari baget dan kalau boleh nak tumpang ustazah salamah dan suaminya.

hampir pukul lima setengah aku sampai di triang dan terus pusing bandarnya. secara kebetulan aku terlihat kereta ustazah salamah dan suaminya parking depan restoran salsabila. aku pun turut sama parking bersebelahan dengannya. hasil perbincangan nampak gayanya aku kena memandu berseorangan lagi pada esok hari. beres satu bab. bab baget saja lagi yang belum selesai. fikir punya fikir aku pun mendail nombor kawan aku. akhirnya dapatlah baget untuk besok. itu pun cukup-cukup saja untuk pergi dan balik. setelah semua beres aku pun balik ke rumah dan berehat untuk perjalanan esok hari. dan yang lebih penting ialah untuk menyediakan minda aku untuk menerima pelajaran pada esok hari.

begitulah lebih kurang cerita aku pergi mendaftar untuk sambung belajar kat usim. itu belum masuk cerita aku pergi belajar pada keesokan harinya lagi. kalau aku rajin aku akan cerita sebab hujung minggu ini - 21 april dah masuk kuliah yang ke lima. bulan enam nanti periksa. boleh lulus ke? insyaAllah boleh. aku akan cuba buat yang terbaik untuk masa depan aku dan keluarga aku. nanti je lah sambungannya sebab gambar pun dah ada cuma masa nak buat entry saja terpaksa bersambung-sambung. ok lah aku berhenti dulu kerana dah hampir maghrib dah ni. wassalamu...daa....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan