Isnin, 4 Januari 2010

hari pertama persekolahan 2010.

assalamualaikum.....

aku bangun agak lewat iaitu pada pukul 5.15 pagi. setelah semua barang-barang seperti kain baju, seluar dan segala macam keperluan siap, aku pun memecut ke sk perantau damai pada pukul 6.40 pagi dengan jangkaan sempat sampai pada pukul 7.45 pagi. tapi sekolah aku berhimpun pagi Isnin pada pukul 7.30 pagi. agak-agaknya sempat lagi tu. tapi kereta banyak pulak termasuk beberapa buah lori yang besar dan panjang.

setiba di suatu selekoh selepas menuruni bukit ada sebuah kereta putih berhenti dengan lampu kecemasannya menyala dan aku memang mengenali kereta itu. ia kepunyaan zaini (gpk koko keratong 4), aku pun brek dan berhenti ketika itu hujan renyai-renyai. rupa-rupanya tayar hadapan sebelah kirinya pecah. dah ditanggal tapi belum bertukar. sambil tersengih, ayat pertama yang keluar dari mulutnya ialah: dah dapat surat? dok lagi. jawab aku. tak tahulah bila nak sampai, katanya lagi. ini bermakna ia pun macam aku jugak sedang menunggu surat pertukaran ke daerah bera.

katanya ia dari pukul 6.15 pagi kat situ. tapi sebuah kereta pun tak berhenti, katanya. memanglah tengah-tengah hutan rimba dalam gelap gelemak siapa yang berani berhenti, kecuali orang yang mengenali kita sahaja akan berhenti. setelah berpesan supaya aku menelefon guru besarnya dan menyatakan ia boleh buat sendiri, aku pun berlalu sebab jam menunjukkan 7.23 pagi. aku apa lagi, masa telah suntuk dan sampai di simpang melati pukul 7.40 pagi. perhimpunan tengah berlangsung. tapi mungkin tak ada sebab hari hujan renyai-renyai. aku selamat sampai di sk perantau damai tepat jam 7.53 pagi. memang sah tak ada perhimpunan sebab banyak kereta kat tapak perhimpunan.

hahaha! adalah perhimpunan tapi kat dalam dewan sekolah dan guru besar tengah berucap. setelah punch card dan mengenakan tali leher aku pun turun semula dan masuk ke dewan sambil bersalaman dengan beberapa orang guru lelaki. ada guru baru perempuan berbaju hijau memperkenalkan diri: zuriatee.

8.15 pagi aku ada kelas di tahun 4 arif dan 9.45 di 4 bestari. baru lah boleh masuk kantin dan makan apa yang ada, sebab kalau lewat memang selalu dah licin. bila budak-budak dan cikgu balik, maka bermulalah saat boring. nampak gayanya tidur kat pejabat lagilah aku malam ini dan malam-malam berikutnya.

ok lah aku pun belum solat zohor lagi dan cadang nak pergi bandar tun sekejap, kalau aku rajin malam nanti aku akan bersiaran lagi dari bilik gpk koko sk perantau damai ini. sekian dahulu dari aku setelah sebulan lebih aku bercuti di bera. sebulan lebih? ye! sebulan lebih. bercutilah katakan. tapi kini aku dah kembali, don't worry!.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan