Jumaat, 30 April 2010

Bunuh diri ke?


Aku tak tahu apalah malangnya burung seekor ini. Allah telah tentukan takdirnya ia mati dilanggar oleh aku dan melekat kat wiper van aku. Ceritanya begini: pagi semalam 29.04.2010 ketika aku sedang memandu menuju ke sekolah, selepas selekoh terakhir sebelum jalan lurus untuk sampai ke pekan kemayan tak semena-mena seekor burung merbah telah terbang ke arah van aku dan melanggar cermin hadapan. Agak kuat jugak bunyinya tapi yang aku hairan ia telah tersangkut dan melekat kat wiper. Kebetulan pulak handset aku berbunyi, terpaksalah aku berhenti dan menjawab dahulu panggilan dari nizam kgmmb. Kemudian aku pun turun dan mengambil burung tersebut lalu aku letak atas rumput di tepi jalan tanpa teringat nak mengambil gambarnya.

Setelah beberapa meter aku menyambung perjalanan, barulah terlintas di fikiran, kenapalah aku tak ambil gambar burung itu tadi. Rasa nak pusing belakang dan letak semula burung itu kat cermin, tapi.... ah! buang masa saja aku pun dah lewat dan dah tak ori lagi. Sampai kat sekolah aku pun 'snap' lah gambar bulu dan sedikit tahinya yang masih melekat di cermin dan wiper van aku. Ini bukanlah kejadian pertama, kalau tak silap aku pada bulan lepas ketika pulang dari sekolah seekor burung juga telah melanggar atau dilanggar oleh aku. Tapi taklah sampai melekat kat cermin. Ia cuma tercampak sahaja dan aku pun tak pasti jenis apa burung itu.

Sebenarnya terlalu banyak cabarannya jika melalui jalan dari triang ke kemayan atau sebaliknya. bukan setakat kereta dan lori yang memenuhi jalan, tapi keadaan jalannya yang semakin hari semakin teruk turut mengundang bahaya kepada penggunanya. Kerja-kerja menampal lubang yang dilakukan pun sekadar melepaskan batu di tangga sahaja. Teringat aku kepada satu kata-kata sindiran yang berbunyi: macam kerja orang tak bersunat! begitulah ibaratnya apa yang dapat dilihat pada jalan dari triang ke kemayan atau sebaliknya. Nanti aku cerita lagi apa-apa yang patut tentang pengalaman aku melalui jalan ini dalam tempoh empat bulan ini. Aku nak tengok bola dulu liverpool mengalahkan atletico madrid!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan