Khamis, 3 November 2011

relak dan santai @ ulu bendul...

assalamualaikum... untuk memenuhi permintaan isteri aku yang nak berehat di ulu bendul semasa dalam perjalanan balik ke seri buntar melalui seremban dan dan kuala pilah, aku sekeluarga telah berhenti di kawasan hutan lipur ulu bendul. aku sempat merakam eberapa keping gambar disamping gambar aku sekali yang dirakam oleh siti nur akmal. lihatlah gelagat anak-anak aku seramai lapan orang.

baru turun ke sungai, badan pun belum basah lagi. dari depan ahmad ali abdullah, ahmad abdullah abbas dan ahmad bilal abdullah sempat bergurau sesama mereka untuk meriuhkan lagi suasana.

ini nak mandi ke tak nak? tak kan nak berjalan saja dalam sungai tu. cuba-cubalah rendamkan badan tu, nikmati kesejukan airnya yang dingin hingga terasa ke tulang sum-sum.


haa... macam nilah, baru lah mandi namanya. kelihatan ahmad abdullah azzam sempat lagi tersenyum dan memberi isyarat 'peace' sambil menahan kesejukan.

ooh...! sejuknya. mungkin itulah yang dikatakan oleh ahmad abdullah abbas agaknya sambil ketawa keriangan. kali terakhir datang ke sini dulu dia masih kecil lagi, sekarang ni dia lah orangnya.

mazita, yang kebetulan lalu di belakan gerai sempat bertegur sapa dengan aku yang sedang lepak dan termenung di atas batu besar. nak ke port dickson katanya.

hiah...! aku orang kuat. ahmad abdullah azzam dengan aksi seorang jaguh bina badan sambil ahmad bilal berendam dan ahmad kamal pula cuba membina istana pasir.

inilah gelagat anak-anak aku yang menghiburkan, kadang-kadang hilang sekejap masalah bila melihat mereka riang bermain dengan berbagai telatah yang lucu dan menggelikan hati.

ai...! siapa pulak yang berani mengambil gambar secara curi ni. ini lah aku dan siti nur aisyah yang buntak rambutnya sedang asyik melihat abang dan kakaknya bermain air. aku nak mandi jugak mulanya, tapi air tak dalam lagi pun kawasan agak terbuka, seganlah pulak. aku ni kan pemalu orangnya. hahaha...jangan kemuntahan ya...

amboi...amboi... seronoknya main air dan bergurau serta gelak ketawa. kelihatan Ahmad ali mengusik kakak dan abang-abangnya.

lagi satu gambar curi ketika aku sedang leka melihat anak-anak bermain air. dalam hati tu: kalau aku dapat join sekali kan bagus...


ahmad abdullah abbas sedang cuba memanjat batu besar tempat aku duduk-duduk sambil melayan anak-anak dan merakam aksi mereka sebentar tadi.


anak sulong aku, siti nur akmal bersama uminya dan ahmad kamal abdullah yang sempat menyelit untuk bergambar sekali. apa lah yang dimenungkan tu agaknya?

ahmad ali abdullah, budak sihat yang ada saja akalnya nak mengusik abang-abangnya.

ahmad bilal abdullah, meleret saja senyumannya. tapi ada kala perangainya membuat aku dan uminya pening kepala.

senyum seorang isteri dan ibu kepada lapan orang anak. semoga sayang cepat sembuh dan tabah menghadapi hari-hari mendatang serta sabar melayani kerenah anak-anak dan ayah anak-anak.

ahmad kamal abdullah sedang menikmati nasi lemak bungkus sambil melihat aksi ahmad abdullah azzam yang ingin mengusiknya.

tengok tu aksinya yang sedang memberi tabik hormat kepada aku yang sedang merakam aksinya dari jauh.

akhirnya siti nur aisyah berani juga turut sama mandi setelah dipujuk oleh kakngah nya.
demikianlah aksi anak-anak yang sempat aku rakam semasa relak dan santai di hutan lipur ulu bendul. tak tahu bila lagi akan dapat datang ke sini untuk mandi-mandi dan berehat sambil bermain air dengan anak-anak untuk merapatkan hubungan kekeluargaan. cuti sekolah yang bakal tiba pun belum tentu dapat berjalan ke mana-mana, kerana bermula pada 14 november hingga 14 disember siti nur akmal akan menghadapi peperiksaan spm yang bakal menentukan masa depannya nanti. kalau ada kelapangan atau baget pun mungkin selepas itulah agaknya. destinasinya tak lain tak bukan memang i-city lah, tak tahu berapa kali dah anak-anak aku bertanya bila nak pergi ke sana. kalau ke kelang tu, pasti terlihat papantandanya dan pasti anak-anak aku akan mengajak ke sana. aku pun tak tahu apa yang ada kat sana. nantilah kalau aku jadi pergi, aku akan cerita apa yang menarik sehingga anak aku begitu beria-ia nak pergi sangat.

ok lah...aku fikir cukup dulu setakat ini kerana aku bercadang nak buat catatan tentang perkara lain pulak selepas ini dan tak tahulah pukul berapa nak tidor pada malam raya haji ini. mungkin tak tidor kot sebagai tanda protes aku kerana... ah...malas aku cerita. assalamualaikum...daaa...
















Tiada ulasan:

Catat Ulasan