Isnin, 20 Ogos 2012

berbuka puasa di sk kemayan...

assalamualaikum wa rohmatullahi wa barokatuh....

kali ini aku nak siapkan entry aku tentang majlis berbuka puasa di sk kemayan. majlisnya ringkas dan santai saja tapi meriah dan penuh bermakna. persiapannya bermula sejak pagi lagi, gotong royong antara guru dan pekerja sekolah yang sungguh memuaskan. juga hasil kerja kuat ajk kelab guru yang dipengerusikan oleh cikgu mohd zainal bin abdul rashid, nampak gaya boleh kekalkan lagi jawatan itu untuk setahun lagi. heheheh.... 

acara pada petang itu dimulai dengan bacan tahlil pada pukul 6.40 petang setelah kedatangan nydp pibg iaitu ocs mohamad dan keluarga. dipertengahan bacaan tahlil, barulah gb dan undangan khas ustaz shahrul adha dari ppd bera sampai. bacaan tahlil ringkas selesai pada pukul 6.55 petang. bermakna ada masa bagi para tetamu untuk mengambil juadah secara layan diri.



cikgu habil (guru pemulihan) sedang bertungkus lumus dengan saudara abdul malek (jaga sekolah) untuk membakar ayam.



lagi satu gambar suasana ketika operasi membakar ayam. kelihatan cikgu shuaib (berseluar hitam baju putih) sebagai pemerhati bebas, pakcik nasir (pekerja sekolah), abang rerah (jaga sekolah) juga suami kepada puan azlina pengusaha kantin dan anak ustaz jusairi (berbaju belang)


sarah sazleen sedang menemuramah cikgu shuaib...!!!



selesai saja bacaan tahlil dan ucapan ringkas dari gb, para tetamu dijemput untuk mengambil juadah bagi berbuka puasa.



suasana sibuk di meja hidangan...



ustaz jusairi... pilih.... jangan tak pilih...



bendahari pibg: cikgu rohani (bertudung coklat) dan isteri nydp pibg (tudung hijau) sedang sibuk menyediakan hidangan untuk tetamu jemputan khas.



empat sekawan: cikgu zuridah (guru pendidikan khas bertudung hitam), nurul azlin (pembantu tadbir sekolah bertudung pink dan kelabu), cikgu syaripah hamidah (guru media bertudung hitam merah) dan cikgu zainab (guru bahasa melayu) yang sempat menyorokkan mukanya sedang sabar menanti untuk 'ngap' apa-apa yang ada di hadapan mereka.



selepas majlis berbuka puasa, para jemputan menunaikan solat maghrib di surau sekolah yang diimamkan oleh ustaz shahrul adha dan ada yang bersolat di masjid kampung yang baru. aku pulak sambung bersembang di kantin sekolah sementara menunggu masuk waktu isyak. sambil itu pn azlina dan beberapa cikgu sibuk mengemas dan membungkus lebihan juadah untuk diberi kepada mana-mana cikgu yang ada. dapat lah aku beberapa bungkus untuk dimakan semasa bersahur nanti.



masjid kampung datuk seri hamzah.
setelah selesai azan isyak aku pun bergerak menuju ke masjid baru untuk menunaikan solat isyak sekali dengan solat sunat terawih. 


maka berakhirlah majlis berbuka puasa sk kemayan bagi ramadhan 1433 hijrah bersamaan tahun 2012 masihi yang telah diadakan dengan jayanya. semoga majlis seperti ini akan diadakan lagi di tahun-tahun akan datang, selain dapat berkenal mesra ia juga dapat merapatkan lagi hubungan silaturrahim sesama warga sk kemayan bagi meningkatkan pencapaian di dalam segala bidang dan aktiviti yang diceburi. insyaAllah. wassalam...daaa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan