Ahad, 29 Jun 2014

aku dan catatan ku - iv.









* itulah catatan terakhir yang sempat aku buat untuk tatapan korang semua. catatan terakhir tu aku tulis pada pagi selasa kerana aku exam pada waktu petang. soalannya ok... tapi jawapannya pun ok jugak lah. soalan berbentuk umum. rasanya kalau tak baca buku pun boleh jawab sebab semua ia tanya pendapat dan pandangan kita. kalau yang 'kaki goreng' tu, inilah peluang dan masanya untuk menunjukkan keterreran masing-masing dalam bidang mengoreng ayat dan idea.

hari rabu tak ada paper. aku tetap pergi walking jugak dan cadang nak lepak kat restoran semalam aku batalkan kerana untuk mengawal nafsu makan aku disamping baget yang tinggal paras hidung saja lagi. kalau semalam tak ramai...tiga empat orang saja. tapi hari ini ramai pulak termasuk dua orang gadis yang aku tak tahu asal usul. pada mulanya seorang...kemudian datang sorang lagi yang rupanya bersahabat. aku masih lagi dapat mengekalkan prestasi semalam sebanyak enam pusingan. ketika aku berhenti awal dan berehat dalam van sambil layan sinar fm, gadis yang agak rendah memandang ke arah aku... tak tahu lah apa yang dipikirkannya. mungkin ia ingat aku dah tak ada stamina dah agaknya. ada masih ada lagi tapi aku nak simpan supaya aku tak terlalu letih dan lapar kerana nak jimat baget dan besoknya(khamis) aku cadang nak puasa sunat. 

dalam bulan syaaban.. rasulullah berpuasa lebih banyak dari bulan-bulan yang lain. tapi aku belum dapat walau sehari. malu aku pada rasulullah yang dah dijamin syurga masih berpuasa sunat. tapi aku yang belum pasti selamat di dunia ini tak mahu menambah amalan sebagai bekalan di akhirat sana nanti. jadi dengan bersahur air sejuk dan beberapa keping biskut aku menjalani puasa sunat pada hari khamis disamping menghadapi subjek fiqh sirah dengan jayanya. bersahur dengan biskut dan air sejuk maka *bersungkai pun dengan juadah yang sama jugak. alhamdulillah... segala nikmat dan rahmat adalah dari sisi-Nya jua. siapa kita nak mendabik dada. cuma pada malam itu aku mesti makan nasi kalau tak mahu diserang gastrik yang dah lama aku tak alami. selepas isyak dan menukar pakaian aku keluar ke 'restoran kawah thai' di bangunan bekas mahallah (asrama) uia yang lama. habis sepolesterin nasi goreng pataya aku makan sambil menghadap netbook aku dan mengulangkaji untuk subjek terakhir iaitu literasi jawi: menulis dan membaca jawi. aku agak boleh lulus macam subjek yang lain jugak rasanya.

cuma aku tak membuat sebarang catatan pada hari rabu dan seterusnya kerana aku diserang penyakit rindu, lalu masa terluang aku habiskan dengan tidor saja. tapi sebenarnya mana ada masa terluang pun. kalau ada hanya lah ketika selepas periksa dan selepas isyak. itu pun tak terluang jugak kerana aku nak makan lagi. akhirnya tiada catatan sehinggalah hari jumaat. namun hari jumaat pun ada cerita yang menarik jugak. nanti lah aku cerita di lain masa dan ketika. untuk hari ini cukuplah sekadar ini dulu. harap tak jemu membacanya. sekadar perkongsian pengalaman yang tak seberapa. orang lain mungkin lain pengalamannya. bagi aku itulah antara pengalaman yang berharga dalam hidup aku ini. sementara masih ada kesempatan carilah pengalaman buat mematangkan akal dan fikiran kita dalam meneruskan kehidupan ini. wassalam... bye....daaaa...see u....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan