Khamis, 23 Mac 2017

kembali ke persada.....

assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.....
apa khabar semua? sehat... atau sihat... alhamdulillah... semoga kesihatan yang dikurniakan Allah terus kita pelihara dan jadikan ia sebagai jambatan untuk kita berbakti kepada insan lain. aku seperti biasa.... alhamdulillah masih lagi setia dengan iltizam yang tinggi untuk memajukan diri sendiri serta anak dan isteri disamping anak didik ditempat aku bertugas sekarang ini. aku dah bertukar atau berpindah ke? tak lah... aku masih jugak lagi di sk mengkuang. tak mintak tukar ke? tak lah... aku rasa selesa jer kat sini. selesa yang amat sangat...hehehe...

oh! ya... tajuk catatan aku kali ini kembali ke persada... itu lah yang aku harapkan dengan tersiarnya posting aku kali ini. aku pun tak ingat bila kali terakhir aku membuat catatan di danau ini. tahun lepas kot.... entah lah... tak kesah lah... tapi kan dalam aku belek membelek buku nota atau catatan aku,,, rupa-rupanya ada lagi catatan atau cebisan kesah semasa aku berulang alik ke usim dulu. sebabnya kalau dah masuk dalam danau ini aku akan hapus kira lembaran catatan itu. tapi yang aku jumpa tu memang aku pun rasa pelik macam mana ia boleh terlepas pandang. tak pe lah nanti kalau ada masa aku akan siarkan kat sini sebagai tanda kenangan yang aku pernah belajar di usim.

hari ini rabu kan. hari giliran aku bertugas di sekolah semasa cuti pertengahan penggal satu persekolahan tahun 2017 ini. isnin dan selasa pun aku datang jugak. tapi hari isnin tu aku datang menjenguk kot-kot ada budak-budak datang untuk berlatih hoki. tapi padang lengang jer. sah lah mereka tak datang sebab hujan renyai-renyai masih lagi turun lanjutan dari hujan lebat petang dan malam semalam.

semalam selasa aku datang dengan beberapa orang anak aku yang nak mengikut aku melatih dan meletih budak-budak main hoki. aku bukan terror pun main hoki. saja nak tunjuk pandai. setelah menunjukkan beberapa teknik pukulan, aku pun tompang main dengan dia orang termasuk anak aku sekali. aku yang dah separuh abad, ditambah lagi entah berapa lama tak memegang kayu hoki, punya lah sakit-sakit badan aku. lain lah kalau aku usia aku dalam 40an, rasanya boleh gagah lagi kalau nak main. bukan saja badan, habis lutut dan peha aku sakit akibat berlari, ingat dia tu muda lagi agaknya nak main dengan bidak sekolag rendah. tapi itu lah tandanya kita ni dah berusia. dengan erti kata lain dah tua lah kata kan.

nak dijadikan cerita.... balik dari surau baru aku sempat ukak wasap... mesej dari anak aku mengatakan ia terjatuh dalam bilik air (tandas). dah pergi hospital dan diberi mc 2 hari. aku tak jawab mesej anak aku yg meminta aku jemput ia kat asrama. sebaliknya aku menalipon dan bertanya perkara yang sebenar. rupanya doktor bagi mc 2 minggu, lutunya sakit dan tak dapat dak berjalan. setelah berbincang dengan isteri, aku pun suruh ia bersiap sementara aku makan nasi dulu. hampir 10 malam aku dan isteri serta 3 orang anak yang nak mengikut memulakan perjalanan ke kuantan. berhenti di pam petrol petronas kerayong dan meneruskan perjalanan.

alhamdulillah... tepat 12.30 malam aku dan rombongan selamat sampai di asrama anak aku. setelah siap segala urusan, aku dan rombongan sekali lagi meneruskan perjalanan ke triang pulak ketika jam di dashboard vanfire aku menunjukkan 1245 tengah malam. letih... ngaleh.... usah ditanya... hanya badan yang menanggung derita. untuk melonggarkan sekejap otot-otot aku yang dah kematu, aku berhenti di stesen petronas selepas petronas jaya gading. aku pun dah lupa kilometer berapa. selepas berkameh, aku pun ke kaunter untuk memesan 100 plus dan roti krim gardenia. jam 1.05 pagi aku menyambung semula perjalanan yang kira-kira 2 jam lebih lagi baru sampai ke triang.

alhamdulillah... syukur pada Ilahi....perjalanan berjalan lancar. hampr 3.30 pagi aku selamat mendaratkan vanfire aku di hadapan rumah. maka aku berehat seketika lebih kurang setengah jam dan jam 4 pagi aku merebahkan badan aku yang tak larat lagi.

begitulah secebis kisah semalam. kisah aku dan kehidupan. kisah yang tak akan padam selagi kita belum padam. mungkin ada yang telah jemu dengan kehidupan kerana berbagai dugaan dan cabaran, tapi itu sebenarnya asam garam kehidupan yang mematangkan kita disamping sebagai ujian dari Yang Maha Berkuasa samada kita ini sabar atau tidak dengan ujian dari Nya. setiap mereka yang mengaku beriman pasti akan diuji dan diuji. usah gentar atau resah kerana kita hidup ini mencari keredaan Allah jua. sekian... wassalam... see you again...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan