Khamis, 18 Mei 2017

berkhemah lagi... sesi 2014 lah pulak...!

assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh....
oleh kerana dah kembali ke persada... aku pun bukak senarai catatan aku... rupa ada satu yang belum disiapkan lagi iaitu catatan mengenai perkhemahan bersepadu sk kemayan pada tahun 2014 yg lalu... mak oii... jaman tori punya cerita tu... tak kesah jaman apa pun. kali ini aku nak siapkan dan paparkan di danau kalbu ku... gambar semua dah ada sebagai draf... cuma ceritanya sahaja yang belum aku taip.

aku terangkan secara ringkas sajalah ya...


sesi taklimat perkhemahan... banyak dah yang aku lupa nama dia orang ni....


ini pulak sesi mendirikan khemah... apalah yang dibincangkan lagi tu....


bersedia untuk aktiviti hari kedua.... hai... ustaz sizear, berpeluk tubuh saja.... sejuk ke...? ustaz sizear ini baru bertukar dari sk belipat, lawas. belipat....? hehehehe... macam pernah dengar nama tu kan... pada tahun 2014, 3 orang guru telah bertukar ke sk kemayan. yang aku nak habaq nya, tiga-tiga tu dari sarawak... besssttt... kenangan terindah di bumi kenyalang.... love u forever....
oh...! ya, budak yang buat peace tu syafikah namanya.


hai... anak-anak, main masak-masak ke?


anak-anak tunas kadet remaja sekolah sk kemayan sedang mempamerkan kemahiran mereka memasak sardin dan nasik...

baik-baik tuang beras tu, karang tumpah pulak... tak aci sebab ada penjaga yang tolong kat belakang tu.... liza (fadil)...hahaha...


wauu... abang sariman dengan penuh bergaya sedang menyiapkan gajet "tripod" nya sambil di bantu oleh abang long suib...


ishh...ishh...ishh... sempat lagi khairul membalas mesej wasap... hahaha...
apa yang dimenung oleh juki tu agaknya... jom kita tengok sama-sama....


oooo.... api tak mahu menyala rupanya... kayu api basah... kayu api basah... 
macam lagu katak o katak lah pulak...


suasana tenang menunggu hari malam...


ini apa pulak ni.... astaghfirullahal a'zim... itu lah dia gelagat anak-anak pengakap


popaleh... beratnya beg awok.... macam nok ke mekoh pulok....


apa lagi syahmina... cepat hiris bawang tu.... pedih mata ustaz..... itu jawabnya bila aku tegur.... kesiannnn....


yang ini pulak kenapa.... sorang mengadap periuk kosong dengan kuali atas tungku.... betul2 klasik dapurnya tu....
aiikk... sorang lagi tu buat apa? menangis ke sebab perut lapor.... oooo....pedih mata masuk dek asap....heheheeheh... kesiannya dia.....


tu dia abang talib berbaju merah... baru dapat tukar dari sarawak jugak.... kreatif dan berinovatif orangya...
astagfirullah.... kenapa dengan si khairul tu....(baju biru),  maaf ya... sepatutnya gambar ini tidak dimasukkan kat sini.....hahahahah...


cikgu juki sedang memantau zami mengoreng ikan masin bulu ayam terbalik...


antara aktiviti pada hari kedua.... larian berhalangan atau karian komando.... aku dan guru lelaki bercadang nak buat trek yang tetap dengan beberapa halangan lagi... tapi terbengkalai apabila aku ditukarkan ke sk mengkuag...


maaf lah... aku dah tak ingat nama budak ini... tapi ia anak cikgu sariman... hehehe....


amboi...amboi...amboi.... mak dara ni... siap berpayung lagi bagi memastikan aktiviti ini berjalan lancar....


fuuhhh.... akhirnya sampai jugak ke hujung... nampak macam senang tapi bila cuba, baru kau tahu azabnya...


ehh...ehh... ni apa pulak ni....


buat je lah bang... asalkan jangan terlekat pada tayar tu sudah...


ini betul-betul mencabar ni... bukan nak mendera tapi nak menguji kekuatan mental dan fizikal para peserta perkhemahan.... bila pergi peringkat daerah atau negeri nanti tak lah takut sebab dah ada pengalaman...


tengok tu... terpaksa merangkak nak sampai ke puncak... begitulah juga dalam hidup ini... perlu berusaha untuk berjaya...


di kawasan yang agak licin dan berbahaya, tali untuk mendaki diletakkan bagi memudahkan peserta....


seorang lagi peserta yang bernama syafikah mewakili pasukan beruniform piteri islam...


memang agak mencabar aktiviti ini tapi ia bagus untuk menguji tahap kecergasan peserta...


baik hati sungguh abang zami.... tolong cikgu membantu peserta perkhemahan agar tidak berlaku perkara tak diingini...



semua peserta berkumpul untuk majlis penutupan perkhemahan bagi tahun 2014... iaitu tahun terakhir aku di sk kemayan....


mak ooiii.... meriahnya hadiah... best kalau dapatkan... kelihatan Sir Leong Chee Weng sedang berucap.... apa lah agaknya yang dsampaikan tu... mungkin nasihat utuk para peserta belajar rajin-rajin... maklumlah tahun 2016 ia dah nak bersara....



* akhirnya siap jugak aku menceritakan sedikit kesah perjalanan perkhemahan pasukan beruniforn di sk kemayan untuk tatapan semua. semoga yang baik kita jadikan teladan dan yang buruk kita jadikan sempadan. 
assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh..... jumpa lagi next week.... daaaa.....


(siap dicatat pd 18.5.2017 jam 1.31 tengahari)







Tiada ulasan:

Catat Komen