Jumaat, 5 Mac 2010

perantau damai - i


Assalamualaikum...

pada hari rabu malam khamis yang lalu, aku telah tertekan nombor handphone cikgu wahat, gpk 1 sk perantau damai semasa mengemaskini nombor-nombor yang aku tak mahu simpan sebab dah bertukar nombor. besoknya pagi-pagi lagi dia dah call aku bertanya pasal menelefon dia. aku kata, tak sengaja tertekan. memang aku tak sengaja pun, kalau aku sengaja baik aku dail nombor.... hehehe!!!

beberapa ketika kemudian terkenang saat-saat aku berada di perantau damai. terbayang satu persatu wajah-wajah gurunya tapi sayang tiada sesi bergambar pada tahun 2009, kalau tidak boleh aku paparkan disini. teringat pada lan yang setiap petang akan layan 'rock selamba' di muzik fm. aku pun apa lagi tompang sekakilah. menurut katanya, arwah zulkifli penyanyi kumpulan masa scarecrew adalah kawan beliau semasa bersekolah dulu. susah nak cari kawan macam lan ni yang amat komited dengan kerja dan tanggungjawab. malam-malam pun datang jika kerja tak siap atau mencetak soalan peperiksaan. pendek kata banyak perkara-perkara dan selok belok pentadbiran yang beliau tahu.

malam-malamnya aku akan ke masjid dengan anak-anak samada ada kuliah atau tidak, malah cermin mata yang aku gunakan sekarang pun dibuat di masjid selepas solat asar. kisahnya bermula pada bulan puasa ada dua orang lelaki dari narathiwat datang buat promosi membuat cermin mata dan bermalam di masjid untuk beberapa malam. malaysia ni dah jadi macam negeri nombor dua baginya. malah beliau telah rata pergi ke seluruh ceruk rantau khususnya kawasan di perak. memandangkan aku begitu sukar untuk membaca tulisan yang agak kecil kerana telah berumur (agaknya!), ringan saja mulut bertanya itu ini. setelah diuji, memang bersesuaian dengan mata aku dan dibuat dua lapis. prosesnya simple walau pun agak rumit sedikit. lebih kurang setengah jam siap cermin mata aku. harganya rm 650.00 tapi aku bayar seratus dulu, dapat gaji baru bayar habis. dia setuju dan memberi nombor akaun bank Islamnya di rantau panjang. aku masih ada menyimpan nombor handphone saudara Abdul Roning ini. jika ada sesiapa nak buat cermin mata bolehlah.

tengah dok menaip ni, masuk posmen hantar surat. aik! ada surat untuk aku dari skpd. oo...! penyata gaji pekerja agensi kerajan untuk cukai pendapatan. terimakasihlah lan dan pt nya yang aku tak ingat namanya sebab baru bertugas 2,3 minggu. makin teringat aku kat perantau damai. kalau isteri aku tahu ni, mesti bisinglah dia. adalah yang dia ingat di sana tu asyik sebut perantau damai saja!! itu lah antara ayatnya yang membuat aku akan tergelak dan makin mengusiknya. aku pun tak tahu apa yang istimewanya perantau damai, tapi aku rasa selasa dan dapat menyesuaikan diri. seminggu dua kali pasar malam, hari isnin di keratong lapan, khamis di keratong sembilan dan ikan serta sayurnya jauh lebih murah dari di triang atau di pekan sari kerayong. pernah aku beli ikan selar putih tiga kilo sebab harganya empat ringgit sekilo. masih segar lagi pulak tu. kalau di triang atau kerayong tak merasalah jawabnya.

namun begitu, ia semua adalah secebis kenangan diantara kenangan-kenangan semasa di perantau damai. insyaAllah aku akan sambung lagi kisah aku di perantau damai untuk beberapa siri lagi. terasa sayang nak dilupakan begitu saja walau tempohnya hanya sebelas bulan tapi penuh bermakna dan meninggalkan kesan mendalam, apatah lagi apabila terdengar sesiapa saja menyebut perkataan keratong atau pun perantau damai. damailah perantau sedamai senja di perantau damai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan