Sabtu, 21 Ogos 2010

Bicara ilmu sempena hari guru Bera.



Slot satu:- oleh Pegawai Penerangan JASA Pahang.
Penceramah:- Ustaz Nor Azli bin Aziz - Jengka 2.

Mukaddimah:-
Syukur - surah yunus ayat 92- peringatan bagi orang yang tak mahu bersyukur.
- duduk dalam majlis ilmu seperti duduk dalam kebun syurga.

-orang yang bersyukur tidak lupa diri, orang yang bersyukur tidak lupa asal usulnya. seperti berbagai nikmat dari Allah..... nikmat kesihatan...... juga adalah rezeki dari Allah.
- rezeki adalah pemberian Allah sama ada yang kita nampak atau tak nampak. Seperti Felda?

Ustaz ni mulalah mengaitkan satu Malaysia dengan Malaysian Malaysia- apa motifnya? Beliau pun memaparkan berbagai perbezaan antara satu Malaysia dengan Malaysian Malaysia yang malas aku salin atau catat kerana pada aku hanya membuang dakwat pen aku saja.

- Kebejatan yang melanda orang melayu sekarang adalah kerana kesilapan (kebangangan?) pemimpin melayu yang telah gagal dalam membentuk satu kaum melayu akibat dari nak menjaga hati pengundu kaum lain- bisik aku dalam hati.

- Dah terantuk baru nak tengadah, dah buat silap barulah nak mintak tolong sana tolong sini, sibuk dengan satu Malaysia, konon untuk perpaduan semua kaum- bisik aku lagi dalam hati.

Hai, makin melalut nampaknya penceramah ini, tak habis lagi membezakan antara satu Malaysia dengan Malaysian Malaysia. Kemudian berjangkit kepada Pas- bila keluar parti Islam- kafir, jangan pergi kenduri, jangan jawab salam, sebelah Kuantan(sebab dia tinggal di sana) masih berlaku dua imam, azan dari surau yang sebelah menyebelah.
Melalutnya sehingga sampai tahap menyentuh slogan dalam satu Malaysia dan Pakatan Rakyat: DAP- Malaysia untuk Malaysia, PKR-Satu Bangsa Satu Negara, PAS- PAS untuk Semua.

Aku tak tahulah penceramah ini, dia ingat semua cikgu dalam dewan ini suka sangat dengar ceramahnya. Mulanya ok lah tajuk syukur, tapi sekarang ni lebih kepada propaganda amno, aku tengok cikgu-cikgu cina bengkek je muka masing-masing, apatah lagi dengan membezakan antara satu Malaysia dengan Malaysian Malaysia yang dipelopori oleh Lee Kuan Yew(PAP) dan diteruskan oleh DAP.

Katanya lagi, tak sah kalau tak baca intipati atau matlamat satu Malaysia, lalu dibacanya satu persatu.
Habis dah! katanya habis dah dan penceramah ajak hadirin sama-sama merealisasikan konsep satu Malaysia dan berdiri atas satu barisan-piirah!

Aku pun tengah tension sebab barisan depan dan belakang aku semua guru perempuan, tepukan cikgu-cikgu pun tak bersemangat. Mungkin cikgu-cikgu amno saja yang bertepuk agaknya tu.

* itulah secebis catatan aku semasa program Bicara Ilmu yang aku hadiri pada 29. 07.2010 di dewan Majlis Daerah Bera. Ada ketikanya aku nak saja bangun dan keluar dari dewan tapi nanti nampak macam tak menghormati majlis pulak, akhirnya ini sajalah yang aku catat untuk slot pertama. Sekian terima kasih.

2 ulasan:

  1. nasib baik tak pergi...klau tak, bukan dapat ilmu tapi dapat sakit hati!

    BalasPadam
  2. abg tan hadir pun kerana mengisi kouta gb yang pergi berkursus. hari itu tak ada gb dan gpk lah sekolah jawabnya.

    BalasPadam