Jumaat, 26 Ogos 2011

catatan lewat ramadan 22 1432 hijrah





jika anda tak mampu membaca tulisan cakar gajah di atas, sila baca terjemahannya di bawah ini:


assalamualaikum wa rohmatullahi wa barokatuh. ni hao ma? pao liyang nga? hari ini adalah hari ke 19 umat islam di malaysia menunaikan ibadah puasa pada tahun 2011 ini. bermakna 11 hari lagi akan tibalah hari kemenangan bagi mereka yang melakukan atau melaksanakan ibadah ini dengan penuh keimanan dan mengharapkan rahmat, keampunan serta belas ihsan dari Allah agar dilepaskan dari azab seksa neraka nanti.

di pagi jumaat ini,cahaya mentari bersinar dengan cemerlang, bulat merah di kaki langit menyaksikan perjalanan hidup manusia yang tiada henti selagi mampu beraksi. berapa lama lagi, terpulang dan tertakluk kepada kekuasaan Allah jua. kita sebagai hamba hanya mampu merancang dan berdoa, keputusannya adalah hak mutlak Allah tiada siapa yang dapat mengatasinya.

jika di hari pertama puasa dulu, warga sk kemayan menerima berita kematian anak kepada pakcik sapini, salah seorang pekerja di sekolah ini, pada hari ke 19 ini satu lagi berita kematian disampaikan dari mulut ke mulut. ibu kepada nurul azlin, kerani sk kemayan telah kembali ke rahmatullah untuk menghadap Ilahi Robbul Jalil. semoga azlin tabah menghadapi saat-saat sedih sebegini. almaklum, pemergian seseorang yang disayangi dan tak kan kembali lagi tentulah menyayat hati. apatah di saat umat islam telah mula membuat berbagai persiapan untuk menyambut idil fitri yang bakal menjelma.

bila difikir dan direnungkan kematian itu ada di mana-mana, tak kira apa keadaan sekali pun, sama ada kita bersedia atau tidak, masanya tetap akan tiba jua. cumanya beruntunglah mereka yang dipanggil pergi pada bulan ramadhan yang mulia ini. kenapa aku kata begitu? bulan ramadhan adalah bulan kerahmatan, ditutup pintu-pintu neraka dan dibuka seluas-luasnya pintu syurga, diangkat atau tidak diseksa mayat-mayat di dalam kubur. apatah lagi jika meninggal dunia di pagi jumaat, penghulu segala hari. ooh! bagi aku, ia satu anugerah dari Allah, sebelum anugerah-anugerah lain yang lebih hebat dan dahsyat. dahsyat disini bukanlah bermakna menakutkan tetapi sebaliknya satu keadaan yang mengkagumkan, yang tidak terjangkaukan oleh akal fikiran manusia yang lemah lagi terbatas. terharu aku dan berlinang lagi air mata jantan aku bila memikir dan mengenangkan peristiwa tersebut.

betapa hebatnya Allah, dengan sifat penyayang dan kasih-Nya kita diberi peluang untuk hidup di muka bumi ini, diberi kita pakaian, makanan dan minuman, tempat tinggal sebagai tempat berlindung, kenderaan yang berbagai jenis, jika hendak dihitung, masyaAllah... itu yang dapat dilihat, belum lagi nikmat-nikmat lain yang hanya dapat kita rasa sahaja tanpa melihatnya, seperti nyamannya angin yang bertiup, udara segar yang kita sedut, manisnya air yang dihirup serta kelazatan di tempat tidur. (maaf, bulan puasa tak boleh ulas lebih-lebih, faham-faham sendiri sajalah).

ya Allah betapa pemurahnya Engkau, insan berdosa dan kuffar, masih jua dapat menikmati khazanah Mu. kenapalah aku masih juga kadang-kadang terlupa akan keagungan Mu itu? Subhanallah... hidup dan mati adalah hak milik Mu. ya Allah, semoga aku dan keluarga ku nanti diberi khusnul khotimah sebagai mengakhiri hidup yang sementara ini.

astaghfirullahal'azim... terbawa-bawa pulak aku. bukan apa, ia cuma sekadar peringatan buat aku dan sesiapa yang membaca catatan ini, anggaplah ia sebagai hadiah dari aku. nak bagi hadiah lain tak berapa nak mampu. cukuplah sedikit tazkirah, jika ia boleh dianggap tazkirah kerana berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran, insyaAllah kita semua tak kan rugi. ini janji Allah yang juga kadang-kadang kita terlupa.

ok lah, cukup setakat ini coretan dari aku dalam mengenang mereka yang telah pergi terlebih dahulu daripada kita. sambutlah salam ramadhan karim semoga sepuluh hari yang bakal mendatang dapat kita manfaatkan sepenuhnya untuk mencari malam yang lebih baik dari seribu bulan. assalamualaikum...daaa...













Tiada ulasan:

Catat Ulasan