Rabu, 10 Ogos 2011

jundullah... layakkah aku...? - 1.



pada 1.7.2011 bersamaan hari jumaat aku ke sekolah seperti biasa. tapi dalam kepala aku penuh dan sarat dengan beberapa tugasan dan agenda yang terpaksa aku selesaikan selain dari aktiviti yang perlu aku hadiri. Oleh kerana ada kem bestari solat untuk murid tahun satu hingga 3, tak adalah kelas untuk aku pada hari itu. jadi, senanglah sikit urusan aku pada hari ini, getus aku di dalam hati. setelah meminta kebenaran dari gb, aku pun keluar dengan selamba menuju ke kerayong.

destinasinya ialah sk kerayong. sekolah aku. memang sekolah aku pun, semua adik beradik aku belajar kat situ. malah mak aku pun pernah berniaga di kantin lama- sekarang dah diubahsuai jadi kelas dan di jadikan pulak bilik gerakan kelas kafa. tapi aku belum bersekolah lagi semasa mak aku berjual nasi lemak dulu dan tak lah lama pun.

tujuan aku ke sk kerayong ialah ingin mendapatkan tandatangan dua orang cikgu kat situ, kedua-duanya saudara aku dan masih...mengadalah pulak!!! dalam perjalanan baru aku teringat yang sk kerayong ada buat jamuan perpisahan untuk guru besarnya yang dapat bertukar ke daerah jerantut, tempat yang diidamnya sejak sekian lama. agaknyalah.

hampir pukul sepuluh setengah aku pun sampai di hadapan pintu pagar sk kerayong dan parking di sebelah kereta kancil wartawan sinar harian. aku tak berasa hairan dengan kehadiran beliau kerana beliau kerap jugak datang ke situ semasa aku masih lagi berkhidmat kat sk kerayong. antaranya semasa keputusan upsr keluar, majlis anugerah akhir tahun dan semasa kem bestari solat kali pertama dulu. malah salah satu tulisannya mengenai sk kerayong menyebabkan pihak jpnp panas, puaslah jugak gb dan gpk satu menjawab. hinggakan aku terpaksa menjadi pengiring kepada pegawai jpn yang datang melawat untuk meninjau keadaan sebenar di sekolah. kedatangannya masa cuti akhir tahun, jadi akulah yang diarah oleh gb untuk tunggu pegawai itu sebelum mereka tiba. tapi itu cerita lama.

cerita aku hari ini ialah nak ke smu al-ittifaqiyyah, guai kerana hari pelaporan keputusan peperiksaan pertengahan tahun. aku singgah untuk meminta dua orang saudara aku itu jadi saksi dan penjamin kerana aku nak buat pinjaman dengan koguru. itu pun kalau masih ada peluang. kalau tidak, jilat jari saja lah.

lenggang saja kantin ni... budak-budak tak rehat ke? tanya aku dalam hati. tapi dari kejauhan aku nampak satu barisan panjang bebudak sedang berbaris sambil memegang pinggan dan cawan. sambil memerhati sekeliling aku meneruskan langkah menuju ke arah khemah kanopi dan kelihatan beberapa orang guru sedang mengisi nasi dan lauk ke dalam pinggan anak murid mereka. beberapa orang budak: eh, ustaz borhan lah! kata mereka sambil tersenyum dan melambai-lambai. aku hanya senyum dan mengangkat tangan ke arah mereka. alhamduliLlah... masih ada lagi anak murid yang ingat akan aku walau hampir dua tahun lebih aku meninggalkan sekolah itu.

mana pulak cikgu roslihan dan cikgu noraini ni... mata aku meliar ke sekeliling sambil bertanya kepada beberapa orang murid. beberapa orang guru yang agak senior di sk kerayong mempelawa aku makan. nanti dulu, ada hal sikit ni, jawab aku sambil tersengih. rasa serba salah lah pulak. macam nak mengindin saja rasanya. tapi, tak kesah lah sekolah aku, apa orang lain nak peduli.

senang saja berurusan dengan saudara sendiri, tak banyak kerenah cikgu dua orang ni. pot, pet, pot, pet, dia orang pun menurunkan tandatangan masing-masing. lega rasanya, beres satu bab. aku pun bertanya pada fadzli dah pukul berapa. sempat lagi rasanya kalau nak makan nasi sepinggan ni. dengan rasa tak malu aku pun masuk ke ruang dalam perpustakaan yang dijadikan tempat jamuan para jemputan dan guru-guru. banyak juga lauknya, tapi aku ambil ala kadar saja, selain dah makan di kantin tadi aku juga nak mengejar masa supaya tak lewat tiba di guai nanti. namun sempatlah juga bersembang dengan beberapa orang pegawai ppd bera yang agak rapat dengan aku semasa sama-sama menyertai perkhemahan atau pun acara sukan dan permainan peringkat zon atau pun daerah.

setelah selesai makan dan bercadang nak bersembang sekejap dengan cikgu yang diraikan, tapi nampaknya beliau asyik pulak berbual dengan penggantinya cikgu jabarudin, jadi sekadar bersalaman pun memadailah. mungkin kalau terjumpa di temerloh atau di mana-mana boleh lah bersembang.

perut dah kenyang, apa lagi macam pacatlah, aku pun meninggalkan kawasan sk kerayong dan menghala pula ke smk seri bera yang berada di seberang jalan sahaja. cadangnya nak berjumpa dengan pengetua untuk pengesahan borang dermasiswa untuk anak sulong aku. tak ada? tak kesah lah, ustaz amran gpk koko pun boleh. lagi senang kata aku. ustaz amran agak biasa juga dengan aku sebab sama unit uniform iaitu kadet remaja sekolah. selesai lagi satu bab.

jam menunjukkan pukul sebelas dua puluh, aku tak boleh berlenggah kalau tak pukul berapa nak sampai. dengan iringan lagu 'insan' nyanyian yantzen rusty blade yang berkumandang di sinar fm aku pun memecut ke temerloh. harap-harap aku tak lewatlah hendaknya. kenderaan masih agak kurang, mungkin belum waktu keluar pejabat agaknya. aku tiba di temerloh dan melintasi sungai pahang tepat pada pukul sebelas lima puluh. tak boleh jadi ni... kena laju lagi! nasib baik lah jalan di lebak seberang menghala ke kampung guai lengang dan sememangnya sentiasa lengang. kadang-kadang saja ada kereta atau lori atau pun motor orang kampung dengan urusan yang tersendiri.

pukul dua belas suku aku pun memasuki pintu pagar smu guai dan kelihatan beberapa buah kereta masih ada di padang bersebelahan dengan surau. waktu persekolahan dah pun tamat. aku pun berjalan menuju ke pejabat untuk menandatangan keputusan peperiksaan dua orang anak aku itu. tapi, tak ada pulak. aku pun mengeluarkan borang dermasiswa dan meminta ustaz zulkifli, pengetuanya untuk ditandatangan sebagai pengesahan. beres lagi satu bab. terimakasih ustaz, kata aku sambil keluar dan menuju semula ke van aku.

ayah dah lama sampai? tiba-tiba kedengaran satu suara dari belakang aku. lebih kurang sepuluh minit, kata aku sebagai balasan kepada pertanyaan itu. ayah, kita tersilap. bukan hari ini hari pelaporan, tapi lima belas haribulan, kata anak kedua aku itu. tak pe lah, lagi pun memang ayah nak jumpa pengetua, kata aku sambil menjelaskan apa tujuannya.

kawan kita nak tumpang boleh? berapa orang? sorang je. kemudian datang pula ahmad kamal abdullah dengan dua biji beg dan bersalaman dengan aku. dah makan, tanya aku. dah, jawabnya ringkas. ayah, kawan kita nak tumpang juga. mana? cepatlah, kata aku sambil melihat jam di tangan kiri aku. dua belas empat puluh lima. insyaAllah sempat solat jumaat di masjid temerloh ni, bisik hati kecil aku.

mak oi, enam orang! muat ke ni? hahaha...! macam sardin van aku. tak kesah lah, bukan jauh sangat pun stesen bas lama temerloh tu. oleh kerana van agak padat dan berat, terpaksalah aku memandu dengan agak berhati-hati dan selamat tiba di temerloh. aku pun parking di ruang yang masih kosong. terima kasih, pakcik! ya, sama-sama kata aku sambil menganggukkan kepala. azan pun berkumandang dari masjid di atas bukit. setelah berpesan kepada anak perempuan aku, aku dan ahmad kamal abdullah pun menapak menuju ke masjid abu bakar, temerloh.

bersambunglah pulak...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan