Ahad, 4 Mac 2012

karnival prasekolah zon tembangau 2011...


assalamualaikum.... pada tahun lepas aku telah diminta untuk membantu membawa peserta(sebenarnya budak prasekolah...) ke karnival prasekolah zon tembangau 2011. aku yang memang suka berjalan dengan suka hati bersetuju dan bersedia memberi khidmat yang termampu oleh aku. selain aku, shahriman (baju merah) juga telah turut sama pergi kerana anaknya turut ambil bahagian. jadi ringan lah sikit tugas aku. heheeh...alasan aku yang tak berapa rajin kalau dalam bab-bab macam ini. lain lah shahriman...

tak percaya? tengok gambar kat atas tu. bapak mithali sedang memakaikan songkok salah seorang peserta untuk acara tarian rampai. nak harap kan aku, jawabnya pakai sendiri je lah songkok tu.



tengok... lagi satu bukti yang aku ni bukannya rajin. rajin ambil gambar saja. ini masa tengah nak pakaikan aksesori para penari dan solek mana yang patut.

aku tahu bukan senang nak jaga dan kawal budak pra ni, kerana aku pernah dua tahun ajar dia orang untuk pelajaran pendidikan islam pada tahun 2006 dan 2007 dulu. masa tu aku masih muda lagi. jadi, tak jadi masalah sangat nak marah-marah budak. cuma bila dah tua ni, mood nak marah tu dah berkurangan. ia lebih banyak suka menasihat dan memberi tunjuk ajar saja. tapi dalam bab nak memakaikan pakaian ni, aku lebih suka jadi tukang tengok saja... tak tau lah apa yang aku tengok... hahaha....


wooiii....!!! jangan bersilat lah. karang tertanggal samping tu karang. punyalah susah aku nak pakaikan tadi... tercabut karang pakai lah balik sendiri. tapi...cikgu pra tak nak samping yang macam tu, ia nak samping yang macam p.ramlee dalam cerita madu tiga tu... oooo....!!! kalau yang macam tu mana aku pandai... pasal aku tak kahwin tiga.... hahaha... apa gelak-gelak... bukan kelakar pun...


eh...! eh...! kenapa pulak budak ni? macam mana boleh jadi kepala besar pulak ni? kesihan aku tengok muka budak ni. sedih je rupanya. berat agaknya benda tu. tapi ini lah kreatifnya cikgu prasekolah dia orang. sekolah mana ya? entah... aku dah tak ingat dah sekolah mana.


ini pulak lagak atau gaya persembahan untuk acara... untuk acara apa ya... lupa lagi aku ni.... kalau tak silap aku gerak berirama...ke apa tah namanya... pakai teka saja aku ni...


lagi satu persembahan untuk kategori yang sama dari sekolah lain pulak. kerusi kosong tu bukan tak da orang ya... tapi anak-anak damit tu pergi bersalin kulit... eh... bersalin kulit tu pulang... (maaf ya...tersasul bahasa kedayan pulak aku ni). sebenarnya dia orang tu pergi tukar baju dan pakai eksesori dan ada yang tengah berbaris tunggu giliran mereka untuk buat persembahan. ala...itu pun tak tau ke?


ini lah pentas untuk acara hafazan. simple saja tapi menarik. acara ini dijalankan dalam surau sekolah sk tembangau satu. ye lah...dah sekolah tu yang jadi tuan rumah...buat kat surau sekolah dia orang lah. abis... tak kan nak buat kat lawas pulak kan.


ini lah dia barisan hakim yang arif lagi bijak sana bagi acara hafazan. yang berbaju putih tu ustaz rosidi dan baju hitam tu ustaz rushdan. dua-dua kawan aku tu.


kalau tak silap aku lah... ini lah pemenang bagi acara hafazan. aku tak ingat dari sekolah mana. pasal ini cerita tahun lepas punya. saja aku tak nak cerita waktu dulu-dulu. kalau tak, aku tak cerita lah pada hari ini kan.

ini pun antara pemenang jugak. ai seh... apa sal ada kepala cikgu pulak tu? sebenarnya gambar ini diambil oleh anak aku ahmad abdullah abbas. oleh kerana ia prasekolah kat seri buntar balik pukul 12. aku pulak tak tau balik pukul berapa, jadi nak menyenangkan urusan aku dan urusan cikgu prasekolah nya, aku bawak sekali. dah tu nak sangat ambil gambar... hah...ambil lah.

lagi satu atau seorang peserta hafazan. pengacara tu sempat tutup muka bila nampak aku nak ambil gambar. agaknya dia ingat anak aku nak ambil gambarnya. hahaha... apalah cikgu tu kan.

itu lah dia sedikit paparan yang sempat aku kongsikan untuk kali ini, mungkin lain kali akan ada cerita yang lebih menarik dari aku. apa pun syabas aku ucapkan kepada cikgu prasekolah dan anak muridnya yang begitu bersungguh-sungguh dan bertungkus lumus untuk menyiapkan para peserta karnival. untuk tahun 2012 ini tak tahu lagi buat kat mana, pasal dia orang belum dating lagi...eh...! silap... bukan dating lah tapi meeting. tak kesah lah bila nak buat, apa aku kesah kan. mungkin tahun ini karnival sukan permainan pulak. selang seli dengan karnival pendidikan. ok lah... aku tamat kan kat sini saja dulu, jumpa lagi di lain cerita. daaa....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan