Selasa, 18 Ogos 2009

kemerdekaan , bila lagi nak naik bendera?

tersentak aku pagi tadi, gb aku, sampai-sampai kat sekolah sedang aku tengah mula nak membuka blog ini, ia bersuara: ustaz! kemerdekaan bila lagi nak naik bendera? aku jadi pane sekejap. merah jugak telinga aku yang ceging ni. aku bukannya tak nak pasang, semua benda tu dah ada dalam kepala aku, cuma aku tak teringat nak buat. dua tiga kali balik ke kerayong, aku tengok banyak sekolah yang dah pasang dan berkibar megah si jalur gemilang tu, aku pun cadang nak pasang bendera yang tersimpan dalam kotak atas almari dalam bilik aku tu. malu ada, segan pun ada bila gb aku tegur macam tu. aku pun mulalah panas satu badan dan otak aku pun ligat berfikir dan merancang bila nak pasang dan siapa nak mintak bantuan.

aku tanya lan (par sekolah aku) kot-kot ada lagi bendera yang lama-lama, katanya ada dalam stor. aku pun selongkar stor, tapi yang ada hanya habuk saja. aku pun masuk bilik aku semula dan buka almari keluarkan satu kotak serta turunkan dua kotak yang berisi bendera. ada yang terpakai tapi dah expired dan ada yang masih ok lagi. yang masih dalam plastik pun, ada banyak lagi. meriahlah sekolah aku lepas ni dengan bendera, walau pun terlambat tapi tak pe, bulan kemerdekaan sampai 17hb september. ada masa sebulan lagi, bisik hati kecil aku.

dalam pada itu seperti biasa aku teringat lagi kepada satu sajak yang ditulis oeh saudara rahim abdullah yang bertajuk "kemerdekaan bukan lah sekadar..."
aku rasa terpanggil selepas membaca sajak itu, sebab ketika itu gelora reformasi masih lagi panas dan sana sani masih lagi berkibaran bulan purnama samada di atas pokok, ditiang letrik dan talipon serta di mana saja yang sesuai ia berada. aku pun mula memerah otak untuk membalasnya. macam berbalas pantun pulak rasanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan