Jumaat, 14 Ogos 2009

pada tanah ini.

saudara ku,
tika kita masih lagi enak
di bawah putaran kipas
masih lagi bergelak ketawa
kita sering terleka
lupa pada jasa
pada tanah yang kita injak ini
mungkin tiada apa
yang dapat kita bina buat ia
tapi sanggupkah kita
jika tanah ini dicerobohi
oleh tangan-tangan gelojoh
mata-mata durja yang kita cerca
mereka ini tidak akan surut
untuk memundurkan kita maju.

Teman,
ayuhlah kita bangun berganding tangan
masa tiada lagi bagi kita
tanah makmur ini kita jaga
kita belai biar ia terus subur.


B.Tan-91.


* sajak di atas aku tulis semasa aku masih berada di maktab perguruan kinta, ipoh. masa tu aku tengah aktif dalam gpms "unik" zon utara, ada sapa-sapa yang tahu tentang "unik"? sila angkat blog!!! ada dua salinan dalam simpanan aku, salinan asalnya (original punye!!!) aku tulis atas kertas "test pad" berlogokan lencana mpki. memang betul-betul ori!!! salinan kedua aku telah salin atas kertas lain tapi masih dalam tulisan tangan cakar gajah.
kalau tak percaya meh sini tengok. tapi belum ada tajuk lagi. jadi untuk disimpan dalam blog aku ini aku letak tajuknya "pada tanah ini". aku kira ok lah tajuk tu. tak usahlah korang nak banyak komplen pulak, sebab ini sajak aku, ini blog aku. hehehe!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan