Isnin, 13 Julai 2009

dalam kenangan... in memories... (kenangan sepanjang zaman selagi hayat di kandung badan)

salam,

selain dari salam, tak tahu aku bagaimana nak dimulakan catatan kali ini, mungkin panjang dan tak mungkin pendek. malam tadi aku telah menyelongkar satu bakul yang berisi kertas dan beberapa buah buku yang turut sama aku pindahkan bersama aku dari seri buntar ke keratong sembilan ini.
terjumpalah satu buku catatan kecil dan satu fail merah semasa zaman aku di maktab lagi. dalam fail itu biasalah tersimpan helaian kertas, surat-surat lama zaman aku di maktab, sarawak dan lepas habis sekolah dulu-dulu dan potongan dari akhbar yang merupakan satu dari hobi aku, catatan puisi aku yang lama-lama tapi tak pernah sempurna, dan aku berjanji pada diri aku, aku akan siapkan di dalam ruang ini. insya-Allah, kita cerita di lain kali.

yang aku nak cerita sekarang ialah buku catatan kecil yang tak misteri, tak sensasi dan tak berseri. cuma aku rasa, aku nak kongsi tapi tak ada apa pun yang menarik ia cuma catatan ringkas sebahagian dari perjalanan hidup aku yang aku tempuhi semasa aku bergelar guru pelatih maktab perguruan kinta, jalan dairy, ipoh. jangan cari maktab tu, dah tak ada dah. waktu itu aku berusia 22-23 tahun. tengah berdarah muda bergelora. catatan ini bertarikh tapi tak dicatat tiap-tiap hari kerana aku mencatat di masa yang tersempat sahaja. mungkin nanti akan timbul persoalan itu ini begitu dan begini, tapi aku fikir biarlah orang tahu kerana aku pun manusia biasa yang tak lepas dari salah dan silap, dan kalau nak cerita sejarah persekolahan aku pun, aku malu sendiri kerana banyak insiden-insiden yang sengaja dan tak sengaja telah berlaku dalam riwayat hidup aku. jadi aku akan cuba menyalin semua catatan itu tanpa pindaan dan perubahan, cuma untuk lebih jelas lagi, aku akan buat nota tambahan supaya ia lebih mudah difahami. buku ini tidak ada kulit depan dan belakang, muka depannya adalah catatan pertama:-


TSP- cik yeoh - "Buku" gua sudah bikin habis.
Tauhid & Fekah - lepas ROS. (rancangan orientasi sekolah)
Sistem Keluarga - lepas ROS.

ABR 3000 & WW 3552?


Attention:- Perhatian:-

Raja Rock:- masuk PGPI- kata Razzi.

-Ahli Jawatankuasa Badan Dakwah-

15hb. Februari, 1990= sesungguhnya Aku takut, takut dengan tuntutan diakhirat nanti.

-dah hampir 30 batang gua hisap rokok tahun ini.- macam mana dengan azam tahun baru,brader. Tak boleh jadi. Tak boleh jadi!!!


Bayang-bayang mereka dan mereka yang lain-

Hazmah - apa khabar? belajar rajin-rajin ya!!!
Bedah -
Rozilah - perincian dan ruang masa mu lebih utama.
Haiza Hayati - ingin ku indang kau ke teratak ku
Shaharin - kelam malam-apakah masa depan mu turut kelam.
Hanafiah -
Mohd. Shami'ad - 20.4.1980. usahalah membentuk peribadi yang sejati.
Lily Zarina - setahun tak jumpa.
Hasnah - lu punya tetek-woiyo!!

-ROS tetap ROS-
yang tinggal hanya kenangan-Hitam,Putih,Merah,Biru. Namun aku masih kelabu.

17hb, Februari. my birthday, elaun belum dapat lagi. Bengkek! Bengkek! Semoga hidup Gua diberkati Allah dan murah rezeki.
Sukan Maktab-boring telah melanda tapi aku- ahh! Gua Tetap Gua.

"Telah ku cuba mencari wajah-Mu dan menatap dalam tersipu namun yang ku temui bebayang kelabu."

23-mlm-turun Ipoh-di Railway Gua beli Dunhill 14.

24.2.90-Gua celah kampong- setelah 3 bulan tak balik- Awek Poli-cun jugak-tersenyum2.
Dia jatuh basikal-cedera sikit2-kesihan!
-Amoi- Gua caya sama Lu-cun habis.

-WP 81, AAL 6080, PAV 472- Kan ku tunggu lagi dikau mlm ini & seterusnya.

1 5= Sejarah Hitam. (nota: maaf, aku dah tak ingat dia punya sejarah, jadi tak dapat nak kongsi).

6.3.1990- Gua tangkap sambar satu peti bunyi-142(rm)- Gempak habis-Rock Still Rock.

6.3.90malam-Bla Ipoh-tapi bengkek-bas buat hal & kunci rumah ttinggal-Gua kopek pintu.tension.

12.3.90- Nisfu Syaaban-Puasa Sunat-Gua muntah-habis keluar isi-woiyo!
-Semulia2 Iman, manusia aman dari padamu, semulia2 Islam, manusia terselamat
daripada lidah dan tanganmu-Hadis Rasulullah.

15-17.3.90-Kursus Penerapan Nilai2 Islam & Pendidikan Moral-
Malam Sabtu Qiamullail- Budak nangis! Dasyat!Dasyat! Tap Gua tak de la. Apa boleh
tak boleh nangis, mungkinkah Gua begitu keras hati. Wallahua'lam!

18.3.90-Terjumpa Awek Poli- Ila-borak-borak- kemudian bla.
Malam- Pasar Malam- jumpa lagi-malas nak layan, buat dono- Dia pun dono jugak. Gua tangkap sambar-baju,tuala & dompet.

20.3.90- Pergi Benteng- Sop ayam. Pergi beli rokok-awek tu ada dgn membernya:- ustaz! Tension Betul gua- Gua bla ikut jalan lain.

Rabu-21.3.90- Kad Giro Gua hilang-tension-tension-pulus pulak sudah nak kering-bank-ada lagi.

22.3.90- Gua nak gi Gerko-Awek tu borak dengan jantan- Gua tak tahu sape!!!

24.3.90- Projek Sekolah Angkat- S.K.Sg Lesong, Kampar- Gua tangkap baca doa & sajak. Woiyo! Caya lah Gua.

26.3.90-Senin- Gi Bank-report kad hilang- lewat masuk kuliah TSP-banyak sangat orang. Petang jogging-budak tu berpaling-biarkan dia-Gua Tetap Gua-tengah jln hujan-basah habis.
Malam-Benteng-tension-order nasi goreng ayam-tapi tahun depan belum tentu sampai. Lepak Sari 5-tulisan jawi. 12 lebih-baru balik-lepak dgr radio.

*Aku tahu kau dah berpunya dan kini aku tak mungkin mengharapkan kau lagi-Ila.

27.3.90-Mula berterawih di Maktab. Gi Bank-keluar duit $30. Petang Benteng-malam Benteng-Aku tak tahu kenapa aku jadi begini.

28.3.90-Mula puasa-sahur-Gua tangkap sayu ingat kampong-boring-

*Biar pun resah ini telah lama terhimpun
dan luputnya semalam ketika senja merah,
namun hadir mu Mubarak
ku sambut dengan gema takbir Illahi
buat menyonsong rindu ku yang berangkat
bersatu dalam kesucian abadi.
Kekasihku, Tuhanku
izinku pada- Mu menyusun sepuluh jari
dan tafakur di subuh bening
menyesali dosa2 ku yang lalu terhadap-Mu.

30-3-1990
B.Tan-90

2.4.90-Bilal kat Maktab-masa terawih. Puasa- Puasa ->

4.4.90-Berbuka di kantin Maktab-2PA3-terus terawih.

7.4.90-Kuliah-ganti utk Cuti Hari Raya-petang ada Gerko- tapi Gua tertidur.
Gi mana ni-Gua dah beli tiket 24hb, tapi cuti mula 25hb, tension,bengkek- pulak tu 24hb ada ujian Bah. Org Putih.

10.4.1990-elaun keluar:-
2.45 petang-Kuliah Ustaz Lebai-> masuk Pusat Sumber- tengok video Muqaddam-tapi Gua tak datang-gua pergi shopping-balik jumpa budak sekelas-> riuh sekejap.
Baju Melayu :- $18.00
Roti Burger :- $ 1.20
Minyak Rambut:-$ 4.40
Sabu Basuh :- $ 0.80
Kad Raya :- $ 1.20
Pen :- $ 2.60
Kaset Ngaji:- $6.00
Bateri Kecil:- $ 2.60
Jumlah = $36.80 -> Terbang Melayang!!! $14.20- Baki.

*Haiza Hayati-lu punya kad Raya Gua sudah terima-thanks to you! Harap tunggu Gua punya balasan yek!

11.4.1990-Gi Terawih-tengah jalan- jumpa awek Poli(Ila)- gua malas nak tegur-tapi dia pulak yang beri salam-Gua pun jawablah -> dan hati pun berbelah bagi- persoalan & persoalan -> tandatanya.
Berita Baik!!- Cuti bermula hari Rabu (25hb).

12.4.1990- Gi Masjid Negeri- Nuzul Quran-Ceramah, berbuka puasa, Terawih, Railway-> Soup Ekor(Ada awek buat dating tapi Gua tak tahu siapa, mungkinkah Dia???), Qiamullail-sendiri2. Sambar satu songkok putih. Pagi Jumaat balik.
*(Saling berbalas senyum dengan S!!)

13.4.1990--> Sabtu-lepak saja. Balik dari rumah rodong- tengok2 ada kad raya tanpa stem dlm peti surat. Ohh!! dari Ella(Ila?) rupanya-minta maaf dan lain-lain itu aja-tapi tanpa batin-apa maksudnya?

*Persoalan dan persoalan dan persoalan menbentuk tandatanya- Ella- (Siapa Dia).

15.4.1990- B'buka di Surau T. Cempaka. Lepas Terawih- Gi Pasar Malam-tengah jalan jumpa Ella-Gua tak tegur-malas-Dia pun tunduk saja. Beli kad raya-Balasan-Kain pelikat-lepak rumah Mie-2.30 pg gi Benteng & Razi & Fikri - terus balik- isi kad balasan dlm peti surat-No: 91 - Lampu bilik atas masih berpasang.

16.4.1990- Gi kuliah- Tension- tah apa2!! petang gi bank-> keluar $100.00-auter seluar, jahit samping, roti burger, koleh, butang- lupa nak bela jam- kad raya dari Azniza 4H-> Gua belum balas harap sabar. "Hah! Bob ponteng ye?" said Mohayuddin.
$7.00 - upah jahit. --> 21hb. 4.1990
$6.20 - koleh
$1.50 - roti burger
$7.70 - jumlah
$3.50 -
$11.20- jumlah
$ 1.60 - telor
$12.80 - jumlah

$13.00 - hutang
$12.80 - tambah
$25.80 - semuanya.

17.4.1990- Bbuka di Raiway- sop ekor & nasi ayam & tembikai susu -> Solat Maghrib kat Masjid Negeri.

19.4.1990- Ella dah bla kg- Gua bbuka puasa kat Maktab-Kelab Badminton.

20-22hb- lepak saja- sambil study.

23.4.90- Mula periksa- Pendidikan I & II dan Kertas Inggeris- jangan refers sudah! Takuttt.
-Sharmilla Razaly-

24.4.90- Gua blah kampong- Raya Gua cakap lu- tindakan tolak tepi-belakang kira.
*Rumah hampir siap -cuma tangga sedang dibuat.

27.4.90- Raya Pertama(Jumaat) Solat Raya-tahlil- $3.30-Solat Jumaat- Gua tidor-malas.
*Sibuk kemas rumah.

30.4.90 -> 1.5.90- malam Selasa-bla Ipoh -> sampai 5.00 pagi - tidur - sedar hampir 10 pagi. Basuh->lepak-> makan tengahari-> lepak->Study sikit2 aje.
Malam-> Arif Corner-penuh-Benteng-nasi & mee habis-> rumah Mie-> makan sikit-lepak.
11.30- balik-rumahnya masih gelap.
12.00- belayar.
*Lu belum balik Ipoh yee!!! Tak pe janji ada apa2!!

2.5.1990-Periksa Bah. Malaysia-kacang je! Ye ke- nanti lu yg jadi kacang!
12.00- bla.
Dia masih belum balik.
12.45- tidor berselimut.
Petang-benteng-kuih-> for bbuka.
Malam-balik dari beli sikriti(rokok la!)- terserempak dgnnya bbalas salam-malas nak cakap banyak.
*Hari pertama Gua puasa sunat Syawal tanpa sahur. Biasaklah Brader!!!

3.5.1990- tak nampak batang hidung.

4.5.1990- Periksa habis- Merdeka. Yahoo! - balik periksa-tserempak dia dgn membernya- tunduk saja-kenapa begitu?

5.51990- Tak nampak batang hidung.
-Petang->Mesyuarat Agong PGPI-ditanggoh-tak cukup korum-Gua bengkek- apa nak jadi hah!
-Malam-lepak Arif Corner- tidor.
*Gua rasa sedih,marah! Biar seribu kali telah diberi peringatan & pesanan tapi, sikap tetap tak berubah.

6.5.1990- Lepak Sari 5-Petang balik-terserempakdgn Dia-tengah bersenam-agaknya-malas nak tegur-tengah hisap rokok.

7.5.1990- Maktab-balik awal-konsert Iron Maiden(nota:pasang radio kuat-kuat)- tali tape putus- sambung semula.
Petang-Mesyuarat Agong PPKS-Juruaudit II-balik-terserempak lagi dgn membernya-juga malas nak tegur-hati berbelah bagi-kenapa? Mungkin belum sampai masa.
*Terjawab juakah persoalan nanti? Ku serah pada Mu.

8.5.1990- Maktab-balik awal-melihat sesuatu yang tak diduga- Gi Bank keluar duit-$20- Ipoh-Hati Bukan Kristal-Malam-When Harry Meet Sally-Saroja-Dasyat Gua cakap Lu!! Panas habis!! Malam-XXXX!
Petang-Benteng-beli kuih untuk bbuka-jumpa 'S'-bbaju kurung-cun!- gua cakap lu- cayalah gua.

*Malam tika nak keluar:- Gua lalu depan rumah Dia-ada sapa tah, bukak pintu-kemudian lari masuk-mesti bikin cerita punya tu!!!

9.5.1990- Wesak-Lepak habis!!- hari last puasa sunat Syawal-malam-XXXXXXXX! - Samantaha Fox-Lisa.

*'S' dgn member2nya balik Sabah- why terlalu awal?

10.5.1990-Maktab-Apalah boring betul-ceramah & forum-before itu- Orang tua Asnah ngamuk-Gua kena maki-pasal rambut panjang- "Bukankah Islam mementingkan kebersihan?" "Kebersihan batin lebih penting Puan!" "Tengok tu menjawab. Kurang ajar! Biadap!" "Terimakasih Puan". Dailog Gua dgn Org tua Asnah. Gua tak tahu nak kata apa-biar saja.

*Gi Bank- Siapakah yg memerhati aku tadi? Keluar $200.00
Petang-Mesyuarat Agong PGPI-berjalan lancar-.
Malam-> rokok Dunhill 20-lepak Sari 5, Sahak masuk wad-apendiks-basuh kain baju,seluar! zzz

*Mungkinkah antara aku dan Dia umpama kembang terhalang-jangan-tak rela.

11.5.90-Perhimpunan Akhir Semester.
Mlm-9.30-gi Benteng-puas tunggu-tapi tak ada datang- lepak Sari 5- Van sampai-balik kemas barang-Ella lalu dgn membernya gi Benteng-boring betul- Apalah lu!!!
11.30-bertolak ke Penang tanpa sempat jumpa Ella-singgah Taiping-Hospital & Taman Tasik.
2.56-sampai Jambatan Penang-pertama kali menjejakkan kaki-rasa macam tak caya.

*$30-utk bayar gi Penang- 9 orang- sewa van Pakcik Polis Ulu Kinta.

-Makan nasi kandar-langsung tak sedap-telor sotong-dekat sama besar dgn telor ayam.
-gi Bt Feringhi-hampir pukul 4 pagi tidor tepi pantai- cuma beralas tikar-

12.5.90-bangun-6 lebih-gi Masjid Telok Bahang-solat Subuh-sarapan-gi air terjun-mandi-gi tepi pantai-relax2-gi bandar-Muzium Penang-gi Super Komtar-malas nak naik-budak gi cuci gambar->

*Masing2 dgn tujuan & matlamat masing2.

-gi Bkt Bendera-makan mee-berebut nak bayak dulu-->awek cun yg kira.-> org ramai lambat sampai atas-solat Zohor-Surau Bkt Bendera-turun-Solat Asar->Masjid Negeri--gi ambil gambar sambil ronda2-gambar terlalu teruk-tak senonoh-> gi air terjun-mandi & solat Maghrib-atas batu berjemaah-gi bandar Super Komtar-window shopping-gi Padang Kota-soru->nasi ayam & kerang rebus->*T'ingat2 & rindu Ella.
Lepak tengok perangai manusia-b'macam2 ragam-

12.00 mlm- gi Batu Feringhi-tepi jalan-parking-Anor & Fikri -memancing-hujan-boring perut lapar-tidor dlm van-di depan-Mie,Anor,Fikri & Razi tidor dlm hujan-kes tak sedar.
*termenung dlm van-ingat sapa-> tah tak tahu?

13.5.90-bangun gi Masjid Tg. Tokong-solat Subuh-beli makanan-sarapan di Air Terjun dekat Muzium Phutanan Penang-mandi- terus keliling Pulau Pinang-Balik Pulau-nyaris2 accident->budak gaduh pening kepala-jalan bbelit2(Tangkap Sambar durian) & Bayan Lepas & Jelutong & George Town-gi Botanical Garden-gelak tak habis tengok kelakar manusia & kera- Mie sibuk dgn awek 2 org pakai baju biru sepasang-last2 tah apa2-gi semula Bt. Feringhi(melantak durian-pelawa Mat Saleh-tak hendak-takut agaknya)-lepak tengok org ramai-tengok org memancing-gi air terjun-mandi-mak oi! ramai juga org-gi masjid Tanjung Bunga solat Zohor-makan tengahari->ronda2 bandar-jeti-naik feri-pertama kali dlm hidup-rasa macam tak caya-Seberang Prai-hantar Sahak & Anor ke Station bus- dia orang nak balik Kedah-terus bla Ipoh-tah di mana2-singgah solat Asar-bla Ipoh-
9.00 lebih sampai T. Cempaka-gotong royong bersih van-solat Isyak-bkemas nak balik -
12.00 tgh malam- naik teksi gi Medan Kidd- gi Railways-naik keretapi-woi! ramainya umat-sepanjang hayat naik keretapi-tidor atas lantai dgn Kashfi(S/u Khormat MGP) -K.L.-Masjid Negara-

14.5.1990-Solat Subuh-Hentian Putera-sarapan-dlm p'jalanan tidor sepuasnya.

15.5.1990-Andak-bertunang-gua tak tahu bila?!!-->cuma rasa rindu pd Ella di Kuantan-> balik ni kena buat p'hitungan & keputusan utk hubungan seterusnya.

19.5.90-gi T'loh-Tabung Haji-> $42- gi Lebak.

20.5.90-gi Pekan Sari->11 pagi-Supershick Joyce-jumpa member2 lama- borak panjang-balik->seterusnya lepak kat rumah-buat projek2 yg patut.
*Sejarah hitam(nota: ntah, tak ingat dah)

23.5.--T'loh-keluar duit- jumpa member.

27.5-Kuantan-Fenomena-> Pekan- XXXX.

29.5-Bla- K.L- menerusi Keratong-> Jempul-> Beranang-> K.L-> Pudu-> HW 6140 & HW5993.
29.5.90-(mlm)Lepak Bee Heng Hotel(LHT4).
6-7.30-merayau kat LHT-dari bilik ke bilik-sedih, geram,marah & perasaan yg bercampur baur- ->baca YaaSin-merayau lagi ke seluruh LHT- Nyah-> Dasyat Ooo! Gua cakap Lu!! ->Tidor-> 2.30 pagi-bangun & merayau lagi-> 3.30-balik tidor.

30.5.1990-pagi-meronda-cari pejabat STMB-tak jumpa-teksi-> T. Keramat-> lepak habis-Lan,Jamal,Olie,Abu->

2.6.1990-Bla Ipoh->sejarah dlm hidup-pertama kali naik bas muntah(dlm tandas bas).
Dia(Ella) belum balik lagi.

3.6.90-member rumah dah balik-boring!! Bla Ipoh-Driving School-gelak & jerit-release tension. Ella dah balik-sampai sekarang masih belum bjumpa.

4.6.90-Cemas-malam->

8.6.90-Balik Gerko-malu2 konon!

9.6.90-Balik dari Sari 5(malam), Dia bsembang dgn 2 Balak, tah sapa tah. Gua pun tak tahu nak tulis apa lagi.

* Telah berakhir bulan Julai dgn segala kenangan pahit & maung & manis & tawar - hingga aku makin dewasa & kenal rentak sebuah kehidupan kenangan yang menjadi sejarah:-
"Adalah, org T'loh jugak"-Ella & aku pun kaku & bisu. Tak mungkin ku rayu.

4.8.1990-2 petang- Bla KLumpur dgn Mie-lepak kat Bee Heng Hotel-mlm ronda habis.

5.8.1990-Ronda Pasar Budaya- 12 tghari- Bla Temerloh-Balik Kampong setelah 2 bulan tak balik- lepak habis.

9.8.1990-12 tghari bla Ipoh-> Dunhill 20 ->
7 petang sampai Medan Kidd-sambar teksi bla T. Cempaka-> bermulalah saat2 tension.


27.9.1990-Khamis:-
Telah sekiannya aku tak menulis catatan, kini aku mula kembali-bukan apa, cuma sekadar mcatat tragedi2 yg telah ku tempuhi. Sebulan lebih & sebulan lebih juga aku kembali myepikan hati ini dari hati2 perempuan. Walau ada hati2 yang hampir bjaya mgetuk pintu hatiku- dengan hadirnya pelatih2 semester satu.

*Tapi kini siapakah Ana? Persoalan yang belum dijawab. Berjayakah?

*14.9.90-Kehilangan Antologi Kuntum2 Bunga Hati. Sesuatu yang tak ternilai bagiku. Semoga Allah menemukan semula aku dgnnya.
(nota: kuntum-kuntum bunga hati adalah kumpulan puisi tulisan aku sendiri yang aku anggap antara yang terbaik)

30.9.90-Ana-Gua Rindu Sama Lu. Tapi kini dimana kau berada. Satu keputusan harus dibuat di atas satu hakikat. Bagaimana seterusnya yang harus dilakukan. Samada biarkan saja, atau pun putuskan atau pun menjalinkan satu ikatan indah & mengasyhikkan - CINTA ->

Tarikh dah lupa- Gua sembang dgn Ana-kantin, semasa dia tengah makan.

- Surat dari Ana.

- malam 8.25-Sari 7,119, Gua kasi present pada Ana. Apa dia? Rahsia.

27.10.90-Gi kantin jumpa Ana-tarak?!
Ana balik kampong. Tinggalkan alamat-dapat tahu Ana nak bhenti kerja. Suspense. Tension-sengaja buat.

2.11.90-Gi Kedah-Proton merah. CAC 4007. Gua, Mie, Alek & Jedi. Rodziyah kahwin-> semoga bahagia ke anak, cucu, cicit, muit, tuit, duit, duit?!!

*Keluar $50. Isi minyak kereta $40 baki $10.

3.11.90- 3 petang- bla balik Pahang- tak sempat gi Sitiawan(Ana). pukul 2. pagi lebih sampai Jerantut Feri. Lepak rumah Mie.

4.11.90- Ada surat utk Gua-Ana, tanpa disertakan alamat. Rindu makin mgamit.

*Buat keputusan tak jadi gi Ledang- GPMS & LDK (nak jimat duit). Sibuk persiapan pkahwinan Andak & Nasir.

8.11.90-buat penanggah- Gi T'loh dgn Andak.

11.11.90-Andak kahwin-tak tengok-sibuk basuh pinggan mangkuk-tension 000!! makan nasi dlm mangkuk besa'.
-Malam-ada awek-cun jugak.

12.11.90- Surat from Ana untuk Gua. Ada alamat-kerja baru kat kilang stokin.

30.11.90-Bla Ipoh dgn Zamree- 7.30-sampai Medan Kidd.

1.12.90-Malam-gi Medan Gopeng dgn Malek, Salji & Li.
Ana & balak buruk lalu dan lepak satu meja- Gua!?............., Perasaan tak tahu nak cerita.

8.12.90-Aku masih lagi menanti balasan surat dari Ana. Biar apa isinya, aku tak kisah kerana hati aku telah bbelah bagi. Bila2 masa saja aku boleh mbiarkan ia berlalu.

12.12.90(Rabu)-6.30 ptg-balik dgn awek PI(nota:pengajian inggeris)-Hani Azita-sembang2 kosong- suruh tulis puisi, malu nak cerita temanya. Pulak Dah!!!

*Surat dari Ana, tersesat agaknya, isi-kononnya ia masih ingat pada aku yg handsome ini, & minta aku aku balas suratnya.

13.12.90-aku balas surat Ana beserta ptanyaan sudikah ia menjadi suri hidup aku.
-letter for my parent and gua punya sister at Tawau Sabah.

14.12.90-gi Maktab btegur sapa dgn Siti-Lapa' ooo! setelah lama buat hal masing-masing.

21.12.90-ronda Ipoh dgn Mie- Kg. Jawa.

22.12.90-lepak Medan Gopeng-tak dak pulak Ana keluar.Gi Ipoh ronda habis-Kg.Jawa.- balik -macam race-org ramai kiri kanan jalan.
*masih menanti jawapan dari Ana.

-Biar seribu luka di hati!-B.Tan.

25.12.90-Krismas-Gua jadi "mayat"-Kursus Penyelenggaraan Jenazah.
-Woi!! bila engkau nak balas surat gua,hah!!!

28.12.90- 1.00 pagi bla K.Lumpur- Razi & Eton.

29.12.90- Lepak surau Pudu Raya-Bus Stand Kelang-Muzium Negara->Seni Budi & Khazanah dari Kubur-BSLN->Lukisan Asia ke 5-pertama kali!!
Jumpa "Mat Jepun"-Free Thinker!! sembang2, bagi kad & risalah tentang fahamannya. Gi Masjid Negara-solat Zohor->Railway-lunch-Bla Bus Stang Kelang-cari Razi & Eton- tak jumpa???!!! Malam ronda2 K.Lumpur-(kopak RM 15.00).

30.12.90-Pagi- Bla Pudu Raya- Bla Ipoh-tensions. Dan seterusnya hari terus berlalu.


*Fuuh! lega rasanya, setelah tiga hari menaip maka siaplah catatan ini, catatan yang amat berat untuk dicatat tapi dicatat juga untuk kenangan, kadang kala ia mengembalikan nostalgia dalam hidup ini, bahawa suatu waktu dahulu aku pernah menempuh berbagai rona kehidupan dalam mematangkan diri ini. catatan itu tergantung begitu saja, kerana seingat aku, selepas itu aku mula sibuk dalam semester 4 dan seterusnya semester 5 aku menjalani praktikum di srk de la salle, kampar, perak dan menyewa di Taman Melayu Kampar. pun banyak jugak kenangan, tapi satu pun tiada dicatat, cuma ia tersimpan tersemat kukuh diingatan ini. buat Ella(Sharmilla Razally), Ana(Zanariah Yusof), 'S'(Sarina Saari-Sabah) & Siti(Siti Salamah-JB) maaf, kerana catatan ini terkandung nama kalian. ku doakan semoga kalian sejahtera dalam melayari kehidupan ini dan dilimpahi rahmat oleh Yang Maha Esa. Amin.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan