Rabu, 22 Julai 2009

surat jaman tori - x

Assalamualaikum. Amacam orang kita kat sana. Sihat tak? Dah berbulan-bulan tinggal kat kampong orang, dah merasa masakan tradisional tempat orang ke? Macam 'gulai biawak ke', 'satay babi ke', lima tahun duduk tempat orang, tak kan tak merasa itu semua. Rugi ooo!

Aku banyak-banyak mintak maaf le Bob sebab lambat balas surat lu. Aku bukan sengaja, tapi terlampau sibuk. Surat kau sampai dalam masa cuti kat kampong. Aku lambat balik kampong sebab ada kursus, lagi pun aku terpaksa "Temuduga" untuk pengesahan jawatan. Macam mana dengan kau. Dah sudah ke belum? Lepas tu bukak sekolah aje aku sibuk pula dengan pertukaran guru besar sekolah aku dan juga tujuh orang guru biasa. Aku nak balas surat kau dalam masa cuti, alamat pulak tertinggal. Selepas itu aku kena lagi kursus menjilid buku selama dua hari. Walaupun aku dah pandai, tapi yang penting bagi ku ialah "Sijil" Bob!

Aku kat sekolah sekarang ni Bob, dah naik pening rasanya Bob. Sekolah aku dah dinaikkan taraf. Siap dengan bangunan pentadbirannya yang lengkap. Jabatan pendidikan menjadikan sekolah angkatnya, yang aku takutnya orang Pejabat selalu datang ke sekolah aku. Mati aku. Sekarang ni, apa-apa perkara kursus, semuanya dibuat kat sekolah aku.

Masa cuti baru ni, Cheh ada beri tau kat aku, En. Muttalib rindukan kau. Masa puasa itu hari, macam biasa Pak Mutalib buat projek kad raya. Masa buat kad raya itulah dia ada sebut-sebutkan nama kau, tentang kad raya yang kau buat masa kat maktab dahulu. Nampaknya Ayah Mutalib sayangkan kau le Bob. Engkau tak ada pengganti buatnya Bob.

Tentang buku yang kau nak tu Bob, aku rasa engkau balik nanti le engkau fotostatkan Bob. Sebab buku tu sangat tebal. Kalau kau suruh aku pos pun, memakan belanja yang banyak. Aku rasa engkau balik nanti, engkau fotostatlah seberapa banyak yang engkau ndak. Aku bukannya tak percaya pada kau, tapi kita fikir masalah untung rugi perbelanjaan kita.

Macam mana keadaan orang kita seorang lagi tu. Lama tak dengar berita. Sakit angau lagi ke. Kah! Kah! Cakap padanya, kalau nak jumpa dengannya selalu, cuba-cubalah mintak kat sekolah aku. Sebab sekolah aku banyak yang kosong. Dekat sikit nak berulang, pada dok terlopong kat rumah tu.

Akhir kata ku Bob... sekian saja.

"Gayu guru Gerai Nyamai"

tolong terjemah sendiri le kalau nak tau.

Salim KPS.
Melaka. 1 July '92.




*aku tergelak bila membaca surat dari si salim misai ini. pandailah dia buat cerita, kononnya en. mutalib sayang kat aku. dah tu siap tanya merasa tak makanan yang pelik-pelik tu, apa dia ingat tempat aku posting tu pedalaman sangat ke. walaupun lawas tu bandar kecil di pedalaman, tapi alhamdulillah kemudahan asasnya cukup. en. mutalib tu orang batu gajah dan dah lama pun pencennya. tapi sayang aku tak ada simpan alamatnya, kalau tak boleh jugak aku buat kunjungan hormat untuk pak mutalib bin hussin tu. konon-konon buat tersesatlah dulu. dia ada cerita semasa dia berkursus seni di london, antara kerja kursusnya ialah melukis orang perempuan yang ... di depan mata kepala secara live dan dia pernah tegur aku sekali semasa maktab nak buat satu function, aku di suruh mengepalai membuat kain rentang, tapi ruang dalam bilik seni tak muat, berterabur dengan macam-macam benda. jadi aku bawaklah kain tu dan bentang kat terowong nak pergi ke gym, kononnya mudahlah nak disiapkan. orang tua ni dengan muka serius mungkin tengah tension agaknya, panggil aku dan merenung aku sambil berkata: "Hang sesat ka Bob?". aku pun terkedu, aik! kenapa pulak, kata aku dalam hati. nasib baiklah dia cuma acah aje. rupa-rupanya dia saja nak bergurau dengan aku. lega rasanya lepas tu bila tengok dia tersenyum dan gelak sambil berjalan menuju dewan sri kinta. itulah antara kenangan aku dengan en. mutalib yang disebut-sebut oleh si salim ni dalam suratnya pada aku semasa aku masih lagi berkelana di rantau orang. oh, ya! ada satu lagi kenangan, maktab tengah sibuk nak buat hari kokurikulum, aku masa tu baru habis di uji kawat kaki oleh pegawai bomba bersama beberapa orang lagi member yang tertinggal dek kerana pergi mengikuti kursus latihan membina semangat di maktab perguruan ipoh, ulu kinta, tengah-tengah berpeluh tu, aku pun menapaklah ke bilik seni, terserempak dengan en. mutalib, lalu dipanggilnya dan disuruh aku memakai tengkolok dan sehelai baju baldu hitam bersulam dan bertekat benang emas. aku diminta berdiri tepi dinding dan dia pun mengambil gambar aku menggunakan kamera kesayangannya. dua kali di'snap'nya. seminggu kemudian aku pun dapatlah menatap gambar tersebut. ok, jugak kata aku padanya, ia hanya tersengih-sengih sambil mengelap cermin matanya dengan sapu tangan. aku nak letak gambar tu kat catatan ini, maaflah aku tak reti, blog ini pun aku pakai buat saja guna kemahiran sendiri tanpa tunjuk ajar dari sesiapa. eh!eh! dah pukul 1.15 tengahari, jomlah balik tunggu apa lagi.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan