Khamis, 9 Julai 2009

ingatan untuk diriku dan semua

kubur setiap hari menyeru manusia sebanyak lima(5) kali.....

1- aku rumah yang terpencil, maka kamu akan senang dengan selalu membaca al-Quran.

2- aku rumah yan gelap, maka terangilah aku dengan selalu solat malam.

3- aku rumah penuh dengan tanah dan debu, bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.

4- aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.

5- aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir, maka banyakkanlah bacaan "Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.


-terkadang kita takut untuk menghampiri kubur walaupun di siang hari tak kala mentari berseri-seri. apatah lagi di malam hari tak kala rembulan sepi dipagari sunyi. bintang, biar berjuta namun tak mampu berbunyi untuk menyudi.
oh! diri, kau masih berdiri di sini, memerhati pusara sepi, yang menanti, entah siapa kan mati hari ini, aku kah? atau aku kah yang masih belum bersedia.

wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan