Rabu, 22 Julai 2009

surat jaman tori - 13

HAMDAN
KONJIC
BOSNIA HERZEGOVINA
15 APRIL 94.

ASSALAMUALAIKUM.

Buat tatapan abg. tan dan isteri, hendaknya saat nie kalian berdua bahagia melalui hidup ni. Bagi saya di bumi Bosnia , alhamdulillah masih dapat menjalankan tugas sebaik mungin, Insya Allah...!

Terima kasih saya ucapkan atas kiriman kad raya abang tan tempoh hari. Balasannya saya ada kirimkan buat abang tan sekeping kad raya sebagai pengganti diri tapi tak tahu pula saya yang abang tan dah bertukar sekolah dan saya masih menggunakan alamat lama, tak tahulah apa nasib kad raya tu...!

Macam mana abang tan rasanya hidup dialam rumahtangga, pasti seronokkan. Kalau dulu sendirian kini semuanya dapat dilakukan bersama. Doa saya abang tan dan angah berbahagia walau jauh dari keluarga. Hanya itu yang dapat saya lakukan, moga Allah merestui hidup kalian berdua...amin!

Untuk pengetahuan abang tan saya akan balik pada penghujung Jun ini. Tempoh perkhidmatan disini terpaksa dipendekkan kerana banyak masalah timbul terutama orang kahwin. Kami akan diganti dengan pasukan lain pula. Tak kisahlah berapa lama pun saya cuma menurut arahan. Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah berikan.

Abang tan balik ke pada penghujung tahun ni kerana saya bersadang nak buat kenduri kesyukuran selamat pulang ke M'sia dan mengakhiri zaman bujang, InsyaAllah. Kalau dapat baliklah, boleh kita berhimpun sekeluarga meraikan kedatangan orang baru dalam keluarga kita.

Rasanya cukuplah setakat ini, hingga jumpa lagi sambutlah salam manis dari saya di Bosnia untuk abang tan dan isteri di bumi Kenyalang.

Sekian , Wassalam.

U SLUZBI MIRA - BOSNIA 2330-BOSNIA HVALA-BOSNIA
BEKERJA UTK KEDAMAIAN - M'SIA (tandatangan) 0530-M'SIA TERIMA-M'SIA
KASIH.




*satu-satunya adik aku yang mengikut jejak ayah aku mejadi perwira negara, kalau dulu ayah aku terlibat di zaman darurat dalam pasukan 'SC',kini adik aku Hamdan bin Jamaluddin pula menyambung perjuangan untuk menegakkan keamanan dan kedaulatan negara. di zaman selepas berakhir perang di bosnia, adik aku bersama pasukannya telah dihantar untuk berkhidmat di sana. alhamdulillah beliau selamat pergi dan selamat kembali ke tanah air yang tercinta. walaupun peristiwa itu telah lama berlalu, namun parut lukanya tetap ada. sebagai pengajaran dan iktibar kepada kita semua, usahlah menimbulkan isu atau sentimen yang boleh mencetuskan suasana tidak puas hati dan rasa curiga sesama warga. hormatilah dan fahamilah bahawa kita hidup berbilang bangsa. di masa rasulullah menubuhkan kerajaan Islam yang pertama di bumi madinah pun terdapat beberapa puak atau bangsa yang berlainan agama, budaya serta adat, malah kewujudan ini bukannya baru bertapak tetapi telah berpuluh tahun ada di sana. kenapa mereka dapat disatukan oleh rasulullah? memang kita akui kebijaksanaan kepimpinan rasulullah, apa yang menarik yang perlu kita beri perhatian ialah kerelaan dan kesediaan masyarakat majmuk yang ada di madinah untuk patuh dan akur pada perlembagaan yang diujudkan oleh rasulullah. timbul persoalan apakah di malaysia tiada perlembagaan? jika ada kenapa begitu susah untuk kita ikut garis panduan yang telah iktiraf oleh semua rakyt malaysia. kenapa masih ujud budaya 'double standard' dan pendakwaan terpilih? yang menjadi mangsa adalah golongan yang dikatakan menyonsang arus. mereka sebenarnya bukan menyonsang arus atau menongkah arus, tetapi mereka ingin mencari kesaksamaan dan kesamarataan dalam aspek urusan kehidupan. kenapa mereka yang bergelar pembesar terlepas dari pendakwaan biar pun terdapat bukti sahih dan laporan telah dibuat? sedangkan mereka yang bertaraf biasa-biasa, laporan polis belum dibuat telah berlaku tangkapan. malah lebih dashyat lagi berlaku penderaan dalam sesi soalsiasat, ujudkah kaedah itu di dalam Islam? dan bagaimana pula dengan 'isa' - penahanan tanpa bicara. Senang bicara 'MANSUHKAN ISA'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan