Isnin, 27 Julai 2009

surat jaman tori - 15

Assalamualaikum,

Ust. Borhan "Apa Khabar". Moga sihat walafiat bersama isteri & anak-anak. Bagi diri saya serta isteri syukur alhamdulillah sihat.

Ust. Borhan, terima kasih atas kiriman kad Hari Raya temoh hari. Gembira juga hati ini kerana walaupun Ust. Bob jauh dari kita orang namun masih ingat kan kita di sini.

Ust. Bob, mengenai bab mengail, sekarang ani jaang sudah aku mengail kerana Ust. Daud sudah pindah ke Limbang. Ia sudah jadi boss kaang ani. Jadi inda ada tah dangan ku ngail. Kalau sawang-sawang tu langai jua kan. Lainlah kalau ust. Bob ada di Lawas dapat jua menagankan ku ngail. Ust. Bob, agaknya makin lampuh lauk-lauk di sungai Suling atu.

Ust. Bob, mengenai dengan rancangan ku kan ke K.L. kan melihat Sukan Komanwel Insyaallah kalau ada rezeki dan panjang umur adalah aku melihatnya nanti. Andang diangan-angan sudah tu ust. Bob. Mengkali seingat-ingat ku dua tahun pun sudah ada. Doakan sajalah ust. Bob mudah-mudahan hajat ku ini termakbul.

Ust. Bob, tak ada rancangan lagi kah kan ke Sarawak, terutamanya ke lawas. Inda jua ust. Bob sesat kan tu. Dahulu batah jua ust. Bob di lawas ani. Ust. Bob, kalau ada peluang datanglah ke lawas, dapat jua kita dua mengail, kan ust. Bob.

Ust. Bob, asanya banyak sudah yang ku tulis ani, jadi asanya sampai di sini dulu untuk kali ini. Segala kesalahan, kalau ada harap dimaafkan oleh ust. Bob ya.

Sekian, harap maklum & terima kasih.

Yang benar

(tandatangan)

Rosli bin Siit
SRB Agama,
Majlis Islam Sarawak,
98850 Lawas.

10 MAR 1997.




*inilah surat terakhir dalam siri surat jaman tori. lain-lain surat tiada diketemui, mungkin memang tiada sebab kalau ada, adalah dalam simpanan aku. rosli ini adalah pembantu am rendah di sekolah tempat aku mengajar. sekolah tempat aku posting yang pertama ialah srk belipat, selama dua tahun. kemudian aku ditukarkan ke srb agama lawas, juga selama dua tahun. aku bersama rosli dan ust. daud sering pergi memancing, kadang-kadang tak dapat pun, tapi tetap seronok kerana dapat berkawan dan release tension. semasa aku masih di lawas, ia belum kahwin lagi. tak tahulah sekarang berapa anaknya rosli ini. dia terlalu ingin pergi ke kuala lumpur dan aku telah cadangkan supaya ia pergi semasa sukan komanwel. tak tahu samada ia pergi atau tidak. surat ini pun aku tak ingat, aku balas ke tidak. maaflah jika ada sesiapa yang membaca surat ini, tidak faham apa yang ditulis oleh rosli, kerana ia menggunakan bahasa kedayan dan mirip kepada bahasa melayu brunei. sememangnya pun aku biasa bertutur dengan penduduk tempatan dengan berbahasa kedayan ini. aku memang ada bercadang akan ke sarawak atau lawas suatu masa nanti tapi bukanlah sekarang, nanti setelah aku pencen dan selepas aku dan isteri menunaikan fardhu haji. rosli ini seorang yang baik dan cermat dalam menjalankan tugasnya. jika tak ada kelas aku akan bersembang tentang macam-macam hal dengannya. semoga rosli dan isteri serta anak-anak bahagia menempuh hari muka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan