Jumaat, 17 Julai 2009

surat jaman tori - iv

ABANG AWIE,
NO.18 JALAN TEMBUSU
TAMAN MAJU JAYA
KAMPAR

Assalamualaikum Bob, Abang Awie, Kak Ila, Zul dan Pina, syukur Alhamdulillah sehat. Abang Awie telah menerima surat-surat dan poskad yang menarik dari Bob. Harap maaf lewat dibalas kerana terlalu sibuk.

Jutaan terimakasih atas ingatan Bob terhadap kami semua, buat masa sekarang Abang Awie ada dua buah kantin, satu di s.m.s.k dan satu lagi di s.m.k. Syukur kepada Alah kerana melimpahkan rezeki yang bertambah kepada Abang Awie.

Bagi Abang Awie, sentiasa teringatkan keenam-enam orang, Bob,Zul,Salim,Fikri,Nusi dan Azam, kadang-kadang terbayang kenangan-kenangan manis dahulu. Begitulah apa nak buat, walaupun jauh dimata dihati terkenang. InsyaAllah satu hari nanti kami akan sampai di Bumi Kenyalang jika diizinkan tuhan. Abang Awie telah menerima surat dari Salim dan Azam. Abang Awie berharap jika berjumpa dengan Zul kirimkan salam dan menulis surat kepada Abang Awie. Harap Bob akan berjumpa dengan Zul jika senang. Ziarahilah antara satu sama yang lain maklum sajalah ditempat orang. Kami memang rindu kesemuanya tapi apakan daya.

Mengenai dengan Lina dia tidak ada tinggal di Kampar lagi dengar cerita dia telah berpindah mengikut keluarga ke Mambang Diawan. Sehingga hari ini abang Awie tak pernah berjumpa dengannya. Janganlah susahkan diri mengingatkan dia, ingat Bob bunga bukan sekuntum.

Bila Bob balik bercuti nanti singgahlah kerumah Abang Awie. Jika Bob datang "Kecil tapak tangan Niru kami tadahkan". Cikgu Zaidi masih tinggal di rumah itu lagi. Kesian melihatnya.Insyaallah ia akan berteman. Sekarang Safina, sudah bersekolah tahun satu di sekolah S.K.K dia pergi ke sekolah bersama Zul. Setakat ini sahaja yang dapat abang Awie coretkan buat Bob. Akhir kata sambutlah salam rindu dari Abang Awie, Kak Ila juga terimalah peluk cium dari Zul dan Safina.

Disini
(tandatangan)
24/12/91



* Abang Awie adalah abang angkat kami berenam semasa menyewa di taman maju jaya ketika menjalani praktikum di beberapa buah sekolah sekitar bandar kampar. beliau memang baik hati dan pengusaha kantin di sebuah sekolah menengah depan rumah yang kami sewa. beberapa kali abang awie mengejutkan aku pada pukul lima pagi kerana minta tolong aku goreng telor mata kobau untuk jualan di kantinnya. dan sebagai ganjaran beliau menghadiahkan aku sehelai cadar yang aku gunakan semasa membujang di lawas dulu. lina adalah awek tingkatan 6 atas sekolah itu yang aku selalu usik bila lalu depan rumah, tak pernah marah hanya sentiasa senyum saja. ia anak polis, katanya yang berpangkat besar juga di kampar tu. cikgu zaidi adalah guru lepasan utm skudai, posting kat sekolah tu dan nompang rumah yang kami sewa. selalu ia jadi sasaran gurauan kami kalau tengah berkompol ramai-ramai, ada awek tingkatan enam yang lalu. tapi ia sporting, cuma tersengih saja. tahun 2004 ketika pulang dari kedah dan penang, aku sekeluarga ada singgah di sekolah tu, bukan nak cari lina, tapi nak jumpa abang awie, ia pun dah ingat-ingat lupa, oleh kerana ia tengah sibuk, jadi tak dapatlah nak layan aku lebih-lebih sangat. dia suruh pergi rumah dia, tapi aku terus balik, malas nak kacau keluarga orang yang dah tak berapa ingat pada kita. cuma terima kasih atas segala pertolongan dan perhatian semasa kami menumpang kasih dahulu. sayonara...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan